Hopp til innhold

Derfor stenger Fløibanen i ti dager

Å vedlikeholde fløibanevognene er ingen spøk. Til uken skal de heises opp i luften med kran slik at man får tatt fullt hjulskift.

Vedlikehold på Fløibanen

HEISES I VÆRET: Slik så det ut da Fløibanen ble vedlikeholdt i 2012. Nå skal hjul, oppheng og skinnebremser skiftes ut på nytt og banen blir stengt i en lengre periode.

Foto: Fløibanen AS

I neste uke, fra tirsdag 8. mars, gjennomfører Fløibanen sin fireårsrevisjon. På godt norsk innebærer det full overhaling og vedlikehold.

Det er litt mer komplisert å skifte hjul på fløibanevognene enn å skifte dekk på bilen.

– I ti dager vil Fløibanen være stengt når vi skal bytte boggiene på begge vognene. Spesialister fra Sveits kommer for å hjelpe oss med dette, opplyser Inge B. Eriksen, som er teknisk sjef hos Fløibanen AS.

Heises opp

Boggiene på begge vogner skal skiftes, inkludert hjul, oppheng og ikke minst skinnebremsesystem.

– Dette kommer fra fabrikken i Sveits og heises på plass. På bildet fra 2012 svever Rødhette mens den nederste boggien skiftes, forklarer Eriksen.

Fløibanen er veldig stolte av vedlikeholdet som gjøres og tenker at dette kunne være interessant for mange å følge med på.

Arbeidet koster arbeidet nær to millioner kroner å utføre, og de tapte billettinntektene for perioden ligger på rundt 800.000 kroner for ti dager.

Anita Nybø Fløibanen

DIREKTØR: Anita Nybø på Fløibanen.

Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Rekordår

I fjor fikk Fløibanen ny direktør, Anita Nybø. I sitt legger ikke skjul på hva som er den viktigste faktoren for en god dag på banen: Å få bergenserne til å bruke banen jevnt året rundt, ikke bare å lokke turistene i sommersesongen.

Over halvannen million passasjerer tok Fløibanen opp i høyden i 2014. Passasjerrekorden førte til at overskuddet ble doblet til 11,2 millioner kroner, også det en rekord.

LES OGSÅ: Fløibanen doblet overskuddet til 11,2 millioner