– Vi sover og kjører. Sover og kjører, sier Britt Margareth Ellingsen, som er sjåfør i Bryggen Taxi. Mandag har hun samlet kolleger fra alle taxiselskaper i Bergen for å si fra til folket, og for å overlevere en fempunkts liste med krav til myndighetene.
Sjåførene mener deres yrkessituasjon er blitt langt verre de siste årene. Blant annet mener de arbeidsdagene er dramatisk utvidet for å komme opp i anstendig inntekt.
– Situasjonen er veldig alvorlig, og det gjør disse sjåførene uttrykk for. Dette er familiefolk som står på veldig hardt, og som sliter med å få nok inntekt. De sitter i bilene sine, og får ikke tid til familien sin og seg selv. Det er masse arbeid, forklarer Ellingsen.
Fem grunner til frustrasjonen
Sjåførenes liste med krav skal i dag overleveres rette myndigheter i Bergen og i Hordaland fylkeskommune.
Dette er kravene:
- Antall drosjeløyver må ned
- Såkalte reserveløyver må begrenses
- Pirattaxiene må stoppes
- Få vekk avgiften for å hente kunder på Flesland
- Flere og større holdeplasser
– Disse momentene gjør sjåførene frustrerte, oppgitte og sliter dem ut. De vil ikke ha det slik. De vil ha hjelp, og det er derfor vi står her, sier Ellingsen.
– Nå jobber vi 15–16 timer seks dager i uken
Norgestaxi-sjåfør Bilal Selvi uttrykker sin frustrasjon ved å beskrive et yrke som har gått nedover i flere år.
– I forhold til for fire år siden, går det bare nedover i yrket. Den gangen måtte vi jobbe 9–10 timer for dagen, men nå må vi jobbe 15–16 timer, seks dager i uken, forteller Selvi.
– Vi har jo familie og barn, og de ser oss ikke lenger. Vi har vanlige utgifter, og vil bare leve et vanlig liv, sier han.