Etter å ha lest skandalebiografien «The Dirt», er det ikke lett å se Vince Neil, Tommy Lee, Nikki Sixx og Mick Mars uten å tenke på hva gjengen har gjort. Og LA-rockerne gjør da heller ingenting for å bli skyve fortiden bak seg.
- WHOOOAAA!!! TITTIES!!!, brøler Tommy Lee da en bergensk blondine drar opp toppen og viser frem sakene.
46-åringen har vært sammen med Heather Locklear og Pamela Anderson, men blir umiddelbart til en storøyd guttunge som like etterpå priser Bergen som «a fuckin’ beautiful place». Naturligvis til vill jubel.
God dag for Vince
Mötley Crüe spiller slesk glamheavyrock med tekster du absolutt ikke vil at moren din skal lese. Bandets to glansperioder, 1981 til 1983 og 1987-1989 ble behørig dekket i setlisten. Nikki Sixx & co blåste sin kanskje beste låt, «Kickstart My Heart», allerede i åpningen. Lyden i Bergenshallen var grumsete, men de gamle griseguttene hadde likevel både trøkk og energi i alt de gjorde.
Til og med vokalist Vince Neil, etter undertegnedes mening bandets svakeste punkt, hadde en god dag på jobben. På åpningslåten har han lagt seg til en lei uvane med å droppe halvparten av ordene, men på resten var den blonde i front solid.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Akkurat på skrikelåten «Shout At The Devil» blr det tydelig at det er lenge siden 1983, men Vince låt langt bedre i Bergenshallen enn på flere av live-opptakene bandet har gitt ut.
Ga fansen Jägermeister
Crües sykdomsherjede gitarist Mick Mars ser ut som han er 80 år og knapt i stand til å gå, men lirer fortsatt av seg riff og soloer som i ungdommen. Likevel, lang gitarsolo etter bare fire låter er for drøyt. Ikke var det videre spennende heller. Hendrix-riff har alle gjort før ham, og 58-åringens tapping-oppvisning var ikke mer enn en gitarist av klubbkonsert-kaliber bør kunne.
Kveldens store stjerne var utvilsomt trommeslager Tommy Lee. Det tok fyr i ishallen da den tatoverte mannen kom frem fra trommene for å skryte av publikum og dele ut Jägermeister til folk i salen.
- Ta deg en slurk og send den bakover, de er sikkert tørste der bak også, befalte Lee.
LES OGSÅ:
Lesbeporno på storskjerm
I motsetning til mange av de gamle rockerne som er på turné for tiden, har Mötley Crüe et ferskt knallalbum i bagasjen. «Saints Of Los Angeles» er bandets største opptur på 20 år, med feit produksjon, retroriff og - hold deg fast - selvironiske tekster.
Musikalsk er flere av låtene, spesielt «White Trash Circus», på høyde med det beste de har gjort.
Så får det heller våge seg at filmene på storskjermene tidvis gikk langt over streken. På fem (!) av låtene ble det vist drøy lesbeporno, og resten av tiden var det ikke mye mening i flimringen. De som reagerte får trøste seg med at bandet heldigvis har sluttet å vise autentiske volds- og selvmordsscener på skjermen, slik de gjorde under «Flush» på «Generation Swine»-turnéen.
Ikke et eneste kamera fanget opp det som skjedde på scenen, noe som absolutt kunne vært på sin plass, tatt i betraktning bandets rimelige mørke lyssetting.
Avslutningsvis var det glamrockorgie med «Girls, Girls, Girls» og «Dr. Feelgood», før bandet tok farvel med allsang og lighterhav på «Home Sweet Home».
- Tilbake neste år!
Så får vi se til neste år, om Nikki Sixx holder det han lovte under bandintroduksjonen:
- Bergen, det er første gang vi er her, ikke sant? Vil dere vi skal komme tilbake?
Vill jubel.
- OK, da skal vi komme tilbake! Hva med neste år?
Vill jubel igjen. Selvfølgelig.
Gikk tilbake på urimelige fotokrav
Mandag ettermiddag presenterte managementet til Mötley Crüe en fotokontrakt til media med en rekke urimelige krav. Blant annet krevde bandet alle rettigheter til bildene, og retten til å benytte disse i kommersielt øyemed uten å innhente tillatelse eller honorar til fotografen. Samtidig ble det gjort klart at mediene trengte skriftlig tillatelse fra Crüe-managementet hver gang bildene skulle brukes i redaksjonell sammenheng.
NRK og flere andre medier nektet å godta denne avtalen, og gjorde det klart overfor arrangøren at konserten ikke ville bli dekket dersom man måtte skrive under på en slik kontrakt.
Klokken 19.40 i går meldte Bergen Live til NRK og andre medier at managementet hadde snudd fullstendig og likevel tillot fotografering - riktignok kun på én låt, mot normalt tre - uten at noen kontrakt ble signert.