Hopp til innhold

Nå vil også byrådslederen ha denne

Lederen av byrådet i Bergen har snudd. Nå vil også hun ha flytebro på en av E39s viktigste strekninger.

Flytebru Bjørnafjorden

MILLIARDBRO: Denne gigantiske flytebroen kan bli en realitet om E39 på Vestlandet skal bygges i fremtiden. Broen blir cirka fem kilometer lang og vil koste over 19 milliarder kroner.

Foto: LMG Marin

Byrådsleder Monica Mæland (H) i Bergen mener nye E39 bør legges via en flytebro over Bjørnefjorden.

Planene for fremtidens fergefrie stamvei på vestlandskysten har to ulike alternativer på en av de største utfordringene: Strekningen mellom Os og Stord, der det i dag går ferge.

  • Et alternativ går i bro over den store Bjørnafjorden, og vil ta cirka 30 minutt å kjøre.
  • Det andre alternativet går over land langs Tysnes og Fusa, og vil ta cirka 48 minutter å kjøre.

SE BILDENE: Milliardbroene som kan knytte Vestlandet sammen

Snur etter ny rapport

Tidligere har Bergen kommune gått inn for en indre trase via Fusa. Men nå har Høyres byrådsleder snudd, skriver Bergens Tidende.

Monica Mæland

SNUR: Monica Mæland, byrådsleder i Bergen.

Foto: NRK

– Den indre traseen koster det samme, og er kortere. Det finnes ikke noen grunn til å argumentere for det lengste alternativet. Vi ønsker at det skal gå fortest mulig mellom Bergen og Stavanger, og få knyttet regionene så tett sammen som mulig, sier Mæland til avisen.

Det er nye justeringer av traseen over Bjørnefjorden som har fått Mæland til å endre mening. Statens vegvesen presenterte før jul en ny rapport, som viste at kostnadene for de to alternativene stort sett er de samme.

Monica Mæland vil nå prøve å overtale de andre gruppelederne i bystyret i Bergen.

LES OGSÅ: Opprop fra Vestlandet om fergefritt E39

Kartet under viser broalternativet (blå) og det indre alternativet (rødt):

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Fylket ikke bestemt seg

Fylkesordfører i Hordaland, Tom Christer Nilsen (H), er en annen viktig politisk aktør når løsningen skal velges. Han forstår at byrådet i Bergen er i ferd med å snu.

– Jeg har stor forståelse for det, for de siste utredningene fra vegvesenet gir bedre resultater for broen enn for en indre trasé, sier Nilsen til NRK.no.

Han sier fylkeskommunen ennå ikke har bestemt seg for hva som er det beste alternativet.

– Nå får vi se på den informasjonen vi får. Forhåpentligvis vil en velge det alternativet som har den beste nytten og som kan ferdigstilles raskest, sier han.

  • Hva mener du er det beste alternativet for ferjefri E39? Bruk kommentarfeltet under.
Bro over Bjørnafjorden

FREMTIDEN? Slik kan Bjørnafjorden se ut i fremtiden, om broalternativet velges.