Hopp til innhold

Nå skal det gå raskere med buss enn bil

Mer enn 20.000 nye pendlere skal inn og ut av Bergen de kommende årene. Politikere og vegvesen vil gjøre det attraktivt for dem å velge kollektivtransport.

Tett trafikk over Danmarksplass

KØ PÅ DANMARKS PLASS: Nye veiprosjekter skal bygges med kollektivfelt for å ta unna den ventede pendlerveksten inn mot Bergen.

Foto: Åge Algerøy / NRK

Fremtidens trafikkvekst kan ikke løses med nye motorveier og økt biltrafikk.

Regionveisjef Helge Eidsnes

– Jeg pleier å ta buss, og det liker jeg, men det går jo ikke raskere, sier Ola Jøsendal.

Han bor i Nordhordland og jobber på Haukeland universitetssjukehus.

Når han skal hjem, i ettermiddagsrushet, bruker Jøsendal dobbelt så lang tid som vanlig fra Bergen til Nordhordland. Da står biler og busser i samme kø.

Ola Jøsendal

PENDLER: Haukeland-lege Ola Jøsendal liker best å ta buss fra Nordhordland til jobben i Bergen. Men han skulle ønske han sparte tid på det.

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

– Kø er kø, uansett om du tar buss eller kjører bil, konstaterer Jøsendal.

Vil ha flere kollektivfelt

Men det vil det snart bli en endring på, hvis myndighetene får det som de vil.

Både byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) i Bergen og regionveisjef Helge Eidsnes gjøre det mer attraktivt å velge bussen. Men da trengs det nye kollektivfelt. Et av de store veiprosjektene i bergensregionen nå, E39 mellom Os og Bergen, bygges uten eget kollektivfelt.

Filip Rygg

NYE KOLLEKTIVPROSJEKTER: De nyeste veiprosjektene vil få kollektivfelt, lover byutviklingsbyråd Filip Rygg (KrF) i Bergen.

Foto: NRK

– Det ligger ikke inne mot Os, for det prosjektet har en litt lenger historie. Men i de prosjektene vi har jobbet med de siste årene har vi fått inn kollektivfelt, sier Rygg, og nevner Nyborgstunnelen og Sotrasambandet som eksempler.

Vegvesenet vil ha mindre bil

Frem mot 2030 er det planer om å fornye innfartsårene mellom Bergen og nabokommunene. I samme periode forventes 21.000 nye daglige arbeidsreiser til og fra Bergen. Mange av dem må reise kollektivt, mener bergensbyråden.

Og han får støtte av Statens vegvesen. Det er ikke tilfeldig at vegvesenet brukte navnet «Tjuagutt og stril – mindre bil» på sitt nyeste strategidokument for utvikling av transportsystemet i Bergen.

E39 Svegatjørn Rådal

E39 SVEGATJØRN-RÅDAL: Kan bli det siste kollektivfeltløse nye veiprosjektet i Bergensområdet på lang tid.

Foto: Statens vegvesen

Regionveisjef Helge Eidsnes er tydelig på at de kollektivreisende må prioriteres dersom bergensregionen skal tåle pendlerveksten.

– Fremtidens trafikkvekst kan ikke løses med nye motorveier og økt biltrafikk, konkluderer Eidsnes.

Mister tid med barna

Nesten én av fire av dem som jobber i Bergen i dag kommer reisende fra andre regioner. I 2030 vil 50.000 mennesker pendle inn til Bergen for å jobbe, viser tall fra Hordaland fylkeskommune. Dermed må det tas grep for å hindre større trafikkutfordringer enn det som allerede eksisterer i dag.

Helge Eidsnes

KOLLEKTIVTILHENGER: – Fremtidens trafikkvekst kan ikke løses med nye motorveier og økt biltrafikk, konkluderer regionveisjef Helge Eidsnes.

Foto: Erlend Blaalid Oldeide / NRK

Ola Jøsendal skulle gjerne sett at det ble mer attraktivt å velge bussen, ved at egne kollektivfelt ble standard på pendlerveiene ut av Bergen sentrum.

– Litt for ofte går det vekk tid i kø når man skulle spist middag eller gjort lekser med de yngste, sier han.

Hvordan er din hverdag på veien?
Hjelp oss med å dokumentere livet på veiene i Hordaland!