Hopp til innhold

Bybanetrasé til Åsane

  • Fylkesdirektøren urolig for Bybanen til Åsane - frykter stopp

    Fylkesdirektør Rune Haugsdal er overrasket og urolig over at Bybanen til Åsane ikke ser ut til å bli prioritert i første periode i forslaget til ny nasjonal transportplan (NTP). Det skriver Vestland fylkeskommune i en pressemelding.

    Haugsdal påpeker at det er gjort mange viktige prioriteringer for fylket hittil.

    – Med nye veier inn fra både nord og sør i form av ny Nordhordlandstunell og nytt Sotrasamband, misser man like fullt mye av effekten for helheten i trafikkavviklingen om vi ikke også får på plass Bybanen til Åsane, sier Rune Haugsdal.

    Hvis utbyggingen av Bybanen til Åsane ikke blir prioritert i første periode av ny NTP, varsler fylkesdirektøren at det ikke lenger er finansiering for å jobbe videre med prosjektet.

    – Det innebærer i tilfelle at fylkeskommunen vil måtte avvikle prosjektorganisasjonen som i snart 20 år har jobbet med å bygge ut Bybanen i Bergen, heter det i pressemeldingen.

    Bybanen i Bergen
    Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK
  • Ny rapport: Kan spare 7 milliarder kroner på Bybanen til Åsane

    Kostnadene for en bybane til Åsane ligger fast. En kvalitetssikring Holte Consulting har gjort for Vestland fylkeskommune viser at prosjektet vil koste 18,2 milliarder kroner i dagens kroneverdi.

    Samtidig blir det pekt på mulige innsparinger på inntil 7 milliarder:

    * Bygge bybanen fra Bergen sentrum til Åsane terminal og utsette videre utbygging til Vågsbotn. Mulig innsparing: 3,4 mrd kr.

    * Utsette bygging av ny sykkelvei fra Eidsvåg til Vågsbotn. Mulig innsparing: 1,4 mrd. kr.

    * Vurdere løsningen for holdeplass ved Sandviken kirke: Mulig innsparing: 1,2 mrd. kr.

    * Ikke oppgradere sykkelvei Bradbenken - Glass Knag (Sjøgaten), som er under bygging. Mulig innsparing; 0,7 mrd. kr.

    Dermed vil prosjektet ifølge rapporten kunne gjennomføres innenfor den økonomiske rammen i gjeldende Nasjonal transportplan.

    Bybanen til Åsane, illustrasjonar mars 2023
    Foto: Bergen kommune
  • Demonstrasjon for og mot Bybanen langs Bryggen

    – Bygg den banen! ropte fleire hundre demonstrantar som i dag klokka 17.30 hadde samla seg i Bergen sentrum for å kreve at Bybanen blir bygd til Åsane via Bryggen, slik bystyret vedtok i mai.

    Organisasjonen Bergens Mødre står bak demonstrasjonen. Dei gjekk i tog til rådhuset for symbolsk å spikre reguleringsplanen for Bybanen på rådhusdøra.

    Fleire titals motdemonstrantar hadde mobilisert mot å bygge bybane langs Bryggen.

    Politiet var til stades med ein patrulje, og anslår at opptil 400 menneske demonstrerte.

    – Dette er jo ein betent konflikt, men me venta ikkje nokon dramatikk. Demonstrasjonane gjekk føre seg i sømmelege former, seier operasjonsleiar Knut Dahl-Michelsen i Vest politidistrikt til NRK.

    Marianne Aanerud i "Bergens Mødre" under demonstrasjon for Bybanen langs Bryggen
    Foto: Tony Roald Ågotnes / NRK
  • Bybane-prosjekt øker med 3,3 mrd. kroner

    Et nytt kostnadsanslag setter prisen på Bybanen til Åsane til 21 milliarder kroner. Det presenterer Bergen kommune i dag, i forbindelse med en revidert plan av den nye bybanetraséen.

    Prisen er 3,3 milliarder kroner høyere enn anslaget som ble presentert i fjor.

    Ifølge kommunen skyldes økningene i hovedsak den generelle prisveksten, men også enkelte justeringer i planforslaget.

    Planen skal stemmes over i Bergen bystyre senere i vår. Hvis bystyret vedtar planen, kan bygging av den omstridte banen starte opp til neste år.

    Anbefalar Bybane over Bryggen
    Illustrasjon: Norconsult
  • Fortsetter kampen for Bybanen i tunnel til Åsane

    En ny tunnelløsning for bybane til Åsane kan gjøre den mer enn 2 milliarder kroner billigere enn en bane over Bryggen, ifølge grupperingen Bergen Sentrum 2050.

    De har ikke gitt opp kampen om bybane i tunnel til Åsane. Tunnel kan ifølge planene stå klar frem til Norges Handelshøyskole i 2029. Bak prosjektet står foreningen Bergen Sentrum 2050. De foreslår en tunnelløsning som går fra Marken til Sandviken. Planene skal offisielt legges frem i et møte på onsdag.

    Nytt tunellforslag bybane Bergen
    Illustrasjon: Bergen sentrum 2050