Hopp til innhold

Bybanen vil skape nye køområder

Privatbilistene må belage seg på lenger ventetid når Bybanen kommer i drift i Bergen. Statens vegvesen frykter at en allerede spent køsituasjon kan bli verre.

Bybanen på Danmarksplass, sydgående holdeplass.

22. juni kommer Bybanen i drift i Bergen.

Foto: Rune Jensen, Bybanekontoret, Fotoblogg

Lenger ventetid i flere lyskryss i Bergen sentrum, det blir den nye hverdagen for privatbilistene når Bybanen åpner den 22. juni.

Banen, som skal gå i egen trasé fra Nesttun til sentrum, må flere ganger krysse bilveien. Drosjeeier Tom Nesslin er overbevist om at køene blir lenger der bilene skal krysse skinnene.

Bybanen har full prioritet

– Ser du for eksempel på krysset med Bystasjonen, her er det veldig kort avstand til lyset som er bak oss og så er det ikke så langt til Danmarksplass hvor det er masse morgentrafikk.

Etter 33 år bak rattet som drosjesjåfør kjenner han Bergen, og vet hvor flaskehalsene er.

(Artikkelen forts.)

Bystasjonen i Bergen

Problemområde 1: Området rundt Bystasjonen

Foto: Martin Legreid

Når Bybanen kommer i drift får det nye transportmiddelet full prioritet på alle trafikklys i byen.

Fra november skal Bybanen gå hvert femte minutt. Det gjør at det i de mest utsatte kryssene kan komme en ny bybane hvert to og et halvt minutt.

Det gjør at de som skal krysse skinnene må vente lenger på det grønne lyset. Nesslin veit kva lenger ventetid betyr.

– Det er det som er stresselementet vårt i hverdagen. Det er å stå i kø og ikke komme frem med kunder eller til kundene.

Statens vegvesen: – Vi er bekymret

Det er i området rundt Bystasjonen, Strømgaten og jernbanestasjonen køsituasjonen kan bli verst. Det er her Statens vegvesen er mest bekymret, bekrefter Trond Karlsen, senioringeniør i Statens vegvesen.

– Det som kan skje det er at vi får tilbakeblokkering av køer som er lenger enn i dag og i verste fall kan køene blokkere kryssene.

– Det er allerede mye trafikk i området og alle disse bilene skal krysse sporet.

Men sitasjonen er ikke helt svart... Der trafikken går parallellt med bybanetrasèen, som for eksempel på Danmarksplass, vil bilistene få grønt lys lenger.

Hva mener du?

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.