Bybanen og fylkeskommunebygget
Foto: Even Norheim Johansen / NRK

Bybanen i Bergen

  • Pris for bybanetunnel sprikar

    Bybanen utbygging meiner tunnel og underjordiske bybanestopp i sentrum vil koste mellom 2,2 og 2,7 milliardar kroner, skriv BT. Geologane som har utarbeidd forslaget om den 1600 meter lange tunnelen, meiner prislappen vil bli 1,4 milliardar kroner.

  • Varsler intern gjennomgang 

    Bybanen AS skal i dag ha en intern gjennomgang for å finne ut hva som gikk galt da is på kjøreledningene forårsaket stopp i trafikken i dag tidlig. Administrerende direktør Adelheid Nes sier til NRK at de skal gå gjennom rutinene.

  • Fjerner is fra kjøreledningen

    Denne avisningsvognen har kjørt frem og tilbake på bybanesporet for å fjerne isen fra kjøreledningene, som nærmest har lammet Bybanen i morgentimene. Like etter klokken 08 meldte driftsselskapet Keolis at det var full drift i retning sentrum. Litt før klokken 09 skal den første vognen i retning Flesland være i gang.

  • Bybanen mot sentrum i full drift

    Etter store problemer med is på kjøreledningene, er Bybanen i full drift i retning sentrum. Det er likevel fremdeles en del forsinkelser. Første vogn i retning Flesland er ikke ventet å gå før rundt klokken 08.45.

    Fjerner is fra kjøreledningen på Bybanen
    Foto: Anders Nøkling / NRK
  • Setter inn buss for bybane

    Reisende i Bergen anbefales å velge andre reisealternativer enn Bybanen, skriver Skyss på sine nettsider. Is på kjøreledningene har ført til store problemer på banen mandag morgen, og det settes nå inn buss for bane på hele traseen.

Planetaten i Bergen kommune har lagt frem sitt forslag til ny trasé for Bybanen til Fyllingsdalen. Se hvordan de ser for seg den ti kilometer lange skinnegangen som vil koste minst 6,2 milliarder kroner.
42 meter lang og med plass til over 250 passasjerar. Bergensar kan førebu seg på litt bedre plass når dei nye bybanevognene blir sett i drift frå neste år av. Den første av dei nye vognene kom til Bergen i dag.