Hopp til innhold

Trasévalget mot Åsane utsatt på ubestemt tid

Byrådet i Bergen legger likevel ikke fram Bybane-saken før jul. Men det blir ingen omkamp om bybane langs Bryggen.

Byrådsleiar Ragnhild Stolt Nielsen trur neppe bybanetrasèen te Åsane vil bli avgjort i januar som planlagt.
Toppleiinga i Høgre vart overraskende nedstemt om sitt forslag om å la bybanen gå over Bryggen i går kveld.
Men kampen e ikkje over for Stolt-Nielsen.

22. januar har vært datoen å forholde seg til, da bystyret i Bergen etter planen skulle vedta hvor den videre utbyggingen av Bybanen mot Åsane skulle gå. Slik blir det ikke. Nå bekrefter byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen at den datoen kommer for kjapt.

– Nå har vi noen spørsmål som vi trenger å få besvart, og det gjør at vi trenger å bruke litt lenger tid. Men vi bygger for fremtiden, så da tar vi den tiden det tar, sier hun.

Plutselig er 22. januer 2014 ikke lenger en milepæl for bybaneutviklingen mot Åsane.

– Dersom det skulle blitt 22. januar måtte vi ha lagt frem en sak for byrådet allerede neste uke, for behandling siste uken før jul, sier byrådslederen, som ser at byrådet ikke rekker dette.

– Nå er alt uklart

Byråd for byutvikling, Filip Rygg, mener et samlet byråd må kunne stå inne for saken før den legges frem. Og samlet, er noe byrådet i allefall ikke er.

Filip Rygg

Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø.

Foto: NRK

– Det er veldig viktig at vi klarer å lande en sak som får et politisk flertall, og som er praktisk mulig å gjennomføre. Nå er alt litt uklart. Det er litt krevende å lande en sak nå som et samlet byråd kan stå inne for, og som kan få et bredest mulig flertall i bystyret, sier Filip Rygg, byråd for byutvikling i Bergen kommune.

Frykter sjokkregning til bilistene

Rygg innrømmer at det var gårsdagens interne møte i Høyre, der tunnelalternativet gjennom sentrum mot Åsane vant frem, har gjort det ekstra vanskelig for Byrådet å komme videre i saken.

– Det er ingen tvil om at gårsdagens møte kompliserte dette. Dette er en diskusjon om langt mer enn et enkelt sted i sentrum, det er en lang trasé med veldig mange ulike momenter. Vi må ha en helhet som henger sammen. Vi må også ha en finansiering til dette her, og jeg tror ingen av oss er interessert i å sende en sjokkregning til bilistene, sier Rygg til NRK.

– Skulle gjerne sett mer plankekjøring

– Er det gårsdagens avgjørelse i Høyre som gjør at dere sier dette nå?

– Jeg ser ikke at det er realistisk å få lagt fram dette før jul, slik saken står nå. Så skal vi selvsagt jobbe beinhardt med denne saken hver eneste dag. Det er også en del nye momenter som blir spilt inn fra bystyresiden, og det må vi ta alvorlig. Jeg skulle gjerne sett at det var mer plankekjøring, men det skal det heller ikke være i en så stor og viktig sak for byen vår.

– Når tror du vedtaket kan gjøres?

– Jeg håper at vi kan få et vedtak så fort som mulig neste år. Tidlig. Meningen var jo et vedtak i januar, og hvis dette går fort får vi gjerne et vedtak i februar, og det betyr ingenting for prosessen videre. Men det betyr veldig mye for vedtaket at vi bruker tilstrekkelig med tid, sier Rygg.

Dag Skansen og Peter Christian Frølich

Høyres Dag Skansen og Peter Christian Frølich.

Foto: Sølve Rydland / NRK
Ingen omkamp i Høyre

Høyres gruppeleder, Dag Skansen, var en slagen mann etter partiets interne avstemming tirsdag. Da ble hans foretrukne alternativ om bybanetrasé langs Bryggen, nedstemt med klar margin. Men selv om Høyre-toppene gikk på et nederlag om trasévalget gjennom sentrum, avviser Skansen at det legges opp til omkamp.

– Vi må nok akseptere at den saken er tapt. Jeg opplever kravet om at Bybanen ikke kan gå over Bryggen som absolutt, sier gruppelederen.

– Jeg tror ikke kompromisser som batteridrift og lignende vil føre noen vei. Nå tror jeg vi gjør lurt i å se på hvordan vi kan gjøre tunnelaltenativene så akseptable som mulig både prismessig og når det gjelder barrierevirkninger i bybildet, sier Skansen.