NRK Meny
Normal

Brukte millioner på ny vei for å frakte trafostasjon to kilometer

– De få innbyggerne som bor der, jubler nok, tror prosjektlederen. Det samme gjør nærmere 30 kraftverk.

Vei Evanger

TUNG TRANSPORT: Hver frakt har en totalvekt på 140 tonn. To lastebiler må til for å trekke transformatorstasjonen opp den bratte og svingete Bjørgåsvegen på Evanger.

Foto: BKK

Det Statkraft- og kommuneeide kraftselskapet BKK skal bytte ut den gamle transformatorstasjonen over Evanger i Voss med to nye.

– Vi oppgraderer for å øke kapasiteten. Dette har vært en flaskehals i nettet, som har stoppet flere småkraftverk i området fra å koble seg på, forteller BKKs prosjektleder Thomas Steine.

Lørdag fraktes den tredje og siste delen til en av de nye transformatorstasjonene den smale Bjørgåsvegen opp fra Evanger sentrum.

Det er ganske bratt og svingete, og en veldig krevende transport.

Thomas Steine, prosjektleder BKK

Frakten har vært en vanskelig, og ikke minst kostbar affære.

140 tonn

For hver av de tre delene har frakten en totalvekt på hele 140 tonn.

Lasten er blitt kjørt med politieskorte fra Bergen til Evanger. Opp de bratte bakkene har to lastebiler trukket transformatorene.

– Vi har tappet dem for olje, og fjernet deler, for å få vekten mest mulig ned. Det er ganske bratt og svingete, og en veldig krevende transport. Det har også vært nødvendig med en del forberedelser på veien for å få bilene opp, sier Steine.

LES OGSÅ: Tranformator-flytting råkar kraftprodusentane økonomisk

Millioner i veiutbedring

Han forteller at BKK har måttet asfaltere to kilometer av veien. I tillegg er den blitt utvidet flere steder.

Steine har ikke nøyaktig tall på hva veiutbedringen har kostet, men sier det er snakk om flere millioner.

– Det er ikke så mange innbyggere, men de som bor der, jubler nok for ny vei. De hadde nok neppe fått det, hvis det ikke var for dette prosjektet, tror Steine.

Full stopp i kraftutbyggingen

Men det er altså økt kapasitet på strømnettet som er hovedformålet.

Dagens trafostasjon har spenning på 300, 132 og 22 kilovolt. Nå deles dette i én stasjon med 300 til 132 kV, og én stasjon med 132 til 22 kV.

Det er opp mot 30 kraftverk som har sittet på gjerdet og ventet på dette.

Yngve Tranøy i Voss Energi

Prosjektet er ferdig neste sommer, skriver Avisa Hordaland. Den økte kapasiteten får stor betydning for kraftproduksjonen, sier prosjekt- og utviklingssjef Yngve Tranøy i Voss Energi.

– NVE stanset i 2007 konsesjonsbehandlingen på Voss på grunn av denne flaskehalsen. Dermed ble det full stopp i kraftutbyggingen, sier han til NRK.

Gir strøm til tusenvis av husstander

Voss Energi har samarbeidet med BKK om Evanger-prosjektet, som siden 2012 har fått NVE til igjen å vurdere konsesjonssøknader fra Voss.

– Denne oppgraderingen er kjempeviktig for økt verdiskaping på Voss, og et godt bidrag til det grønne skiftet med ny fornybar energi. Det er opp mot 30 kraftverk som har sittet på gjerdet og ventet på dette, sier Tranøy.

Når de nye trafostasjonene åpner, utløses umiddelbart økt produksjon på 50-100 gigawattimer (GWh) årlig, og rundt 300 GWh på litt lenger sikt, ifølge ham.

300 gigawattimer tilsvarer det årlige strømforbruket til 15.000 husstander.

LES OGSÅ: Vil bygge ny trafo til en milliard

Siste video

Her fortsetter de diskusjonen utenfor studio
13 lam rømde då bilen dei vart frakta med kolliderte. Dyretransporten fekk ein brå stopp og sauene stakk til skogs.