I fjor var rekorden for effektsalg på kampdagen 70 000 kroner.
Etter mange år med en tøff økonomisk situasjon i klubben har Brann nå lagt bak seg de røde tallene i regnskapet, sier markedssjef i Sportsklubben Brann, Kristian Jæger.
- Vi har vært gjennom en hestekur de siste årene, og snudde til et plussresultat i 2003 som var veldig mye bedre enn hva vi torde å håpe på. Det viser at vi har gjort en del ting rett.
Historisk markedsbudsjett
Brann og australske Dylan Macallister surfer på en medgangsbølge både sportslig og økonomisk om dagen. Foto: Marit Hommedal/Scanpix.
I år har Brann fortsatt trenden. Allerede før den første kampen mot Molde søndag, hadde klubben solgt ut markedsbudsjettet sitt.
- Dette har vi aldri tidligere gjort i Brann. Budsjettet var på vel 18 millioner kroner, sier Jæger til NRK Hordaland.
Så har da heller ikke Næringslivet noen gang tidligere vist så stor interesse for klubben som i år. Og Jæger nøler ikke med å rose det bergenske næringslivet for dette.
- Næringslivet er veldig villig. Det ønsker å bidra til å gjøre Brann til en stabil toppklubb. Slik opplever vi som jobber ute i markedet det, roser Jæger.
Sparer til ny Stadion
Pengene Brann nå tjener skal puttes på sparegrisen. Målet med sparingen er et nytt Brann Stadion.
- Håpet er at man kan bygge opp en ny egenkapital. Men vi skal ikke glemme at Brann også har behov for egenkapital i forhold til en eventuell ny Stadion. Det er særdeles viktig det og. De eventuelle pengene vi kan få inn gjennom salg eller overskudd gjennom drift, de må vi være opptatt av å prioritere riktig, enten på nytt Stadion eller laget. Men nytt Stadion det må vi ha, sier Kristian Jæger.
Han mener Brann bør være en klubb som leverer noen millioner i resultat i 2005 og 2006.
Mye å gå på
Klubben har også økt salget av effekter via nettstedet sitt Brann.no. Men Brann har fremdeles mye å gå på sier markedssjefen.
- Nettsalget er et sted å tjene penger på. Det andre som vi åpenbart har hatt suksess med er en businessklubb som vi har åpnet. Her har vi solgt ut 246 plasser gjennom sesongen. Det har gitt oss et stort løft på inntektssiden, forteller Jæger.
Businessklubben kan også utnyttes til arrangementer mellom kampene, og har således fortsatt et ubrukt potensiale. Markedssjefen lover at Brann har lært av tidligere feil og at klubben på ingen måte tar av selv om man nå er på rett vei både sportslig og økonomisk.
- Vi tar ikke av. Vi skal mure byggverket som Mons Ivar Mjelde sier. Vi skal komme tilbake til neste kamp og ha gjort ting enda litt bedre. Det er fortsatt mye å gå på, smiler Branns markedssjef fornøyd etter søndagens festspill på Stadion.