Forhandlingene mellom de to partiene om
for Bergen brøt sammen nesten før de var kommet i gang torsdag. Bakgrunnen for bruddet er at Høyre vil sette av 700 millioner kroner av de økte inntektene til bygging av Skansentunnelen mellom Festplassen og Sandviken, mens Arbeiderpartiet heller vil bruke pengene på å bygge bybane til Åsane.– Tvilholder på utdatert prioritering
– Byrådet og byrådsleder Monica Mæland hadde her et reellt valg som kunne sikret flertall for en rask utbygging av Bybanen. Dessverre velger de å tviholde på en utdatert prioritering fra 1999 som vil lede flere biler inn mot Bergen sentrum, sier gruppeleder for Arbeiderpartiet, Harald Schjelderup, til NRK.no.
Partiene er også uenige om innkrevingen av bompengene. Ap ønsker en modell som gir økte satser i rushtiden, mens Høyre vil ha en flat økning i bompengene til 25 kroner per passering, mot 15 kroner i dag.
Legger skylden på Ap
Dag Skansen i Høyre, som deltok på forhandlingsmøtet, legger skylden for bruddet på Arbeiderpartiet og mener partiet har brutt avtalen om Bergensprogrammet, som Skansentunnelen er en del av.
– Vi foreslo for partiet at vi burde utrede Skansentunnelen skikkelig før vi trakk så vidtrekkende beslutninger om å droppe tunnelen. Det var de ikke villige til. Vi anser med dette at avtalen med Ap om Bergensprogrammet er opphørt, sier Skansen til bt.no.
Høyre kan dermed bli avhengig av støtte fra byrådspartner Fremskrittspartiet for å få gjennom bompengepakken med Skansentunnelen. Frp er erklært bompengemotstander og saken kan dermed sette partiet i en vanskelig situasjon.
Frir til KrF
Schjelderup har på sin side ikke gitt helt opp å få til en avtale som sikrer raskere utbygging av Bybanen til Åsane.
– Hvis Kristelig Folkeparti ønsker å bryte ut av byrådet i denne saken, er vi mer enn villige til å forhandle med dem og resten av opposisjonen, sier Schjelderup.