Hopp til innhold

Blir ikke fast gjest i frysedisken

Stabburet snudde Facebook-protest til salgssuksess. Pizzaen kommer tilbake i butikkene, men ikke permanent. Og fortsatt må du betale mer for mindre.

Pizza Grandiosa uten paprika

KUN PÅ PRØVE: I mai var prøveperioden over, og pizzaen er i øyeblikket borte fra butikkene.

Foto: Stabburet

Er du en av de som alltid peller av paprikaen på pizzaen? Da er du i så fall ikke alene om. En markedsundersøkelse gjort av Synnovate viser at så mange som 750.000 nordmenn ikke kan fordra de røde og grønne pepperfruktbitene på pizzaen.

Etter et utall aksjoner på Facebook og andre nettsamfunn, ga Stabburet etter og lanserte Pizza Grandiosa uten paprika - men kun i en begrenset prøveperiode frem til mai i år.

LES MER: Facebook-aksjoner hjelper

Har solgt 1,4 millioner

Grandiosa

ORIGINALEN: Fra 1980, men selger fortsatt bra. Bortsett fra til paprika-hatere.

Foto: Thore Alnes / Thore Alnes

Varianten solgte meget bra og innfridde forventningene fra produsenten.

- Grandiosa uten paprika har fått veldig god respons i markedet. Vi har solgt 1,4 millioner av den, noe som viser at det var riktig å satse på den varianten, sier informasjonsleder Inger Marie Ingdahl i Stabburet til nrkhordaland.no.

Pizzaen er nå borte fra butikkhyllene, men Ingdahl forsikrer at den kommer tilbake. Men ikke som et permanent tilbud.

LES OGSÅ: Får paprikafri pizza

Comeback som kampanjetilbud

- Den kommer tilbake i perioder, som kampanjetilbud. Trolig allerede i løpet av året, sier Ingdahl.

- Hvorfor ikke permanent?

- Salget var veldig bra, men ikke så fantastisk at den fortjener fast plass i sortimentet vårt. Vi har nå rundt ti forskjellige varianter av Grandiosa, og vi ønsker å tilby variasjon. Grandiosa uten paprika er tross alt veldig lik originalen, sier Ingdahl.

NETT-TV: Se intervju med paprika-hateren som fikk Stabburet til å snu

Mange reagerte også på prisen på den paprikaløse varianten. På emballasjen ble den fremstilt som «ferdig plukket», og i butikkene kostet den ti til femten kroner mer enn en ordinær Grandiosa.

I øyeblikket er det ikke opplyst at prisen vil bli senket når pizzaen gjør comeback.

- Prisen var på normalt nivå

Ingdahl har forståelse for reaksjonene, men sier at prisen ikke var skrudd opp fra Stabburets side.

- Prisen var på et normalt nivå. Grandiosa har i alle år har vært et kampanjeprodukt, en såkalt lokkevare, som alltid har vært billig. Det kan har vært med på å forvirre i dette tilfellet. Ser man på prisen på de andre Grandiosa-variantene, ser man tydelig at den uten paprika var på samme nivå, sier Ingdahl.

Glad for engasjementet

Informasjonslederen understreker at Stabburet setter stor pris på engasjementet rundt produktene sine.

- Vi er opptatt av å lytte til forbrukerne, og vil gjerne høre flere forslag til nye produkter, sier Ingdahl.