I dag ble de 14 ansatte sagt opp.
-Vi har ikke råd å kjøre strømaggregat fra desember til mai måned. Det må vi ettersom BKK har kuttet strømmen, sier daglig leder Hans Jørgen Hope
Problemet for gartneriet er at de har en strømavtale med BKK som gjør at det ikke skal prioriteres dersom noe uforutsett skulle skje med linjene. En slik avtale har de i mange år, og alt har fungert bra. Dersom feil har oppstått, har gartneriet koplet inn et aggregat inntil skaden på nettet er rettet opp.
Føler seg lurt
i er lurtVanligvis blir slike feil rettet på noen dager eller uker, men i desember i fjor fikk Hans Jørgen Hope beskjed om at gartneriet ikke kunne få levert strøm før i mai.
-Vi føler oss jo på en måte litt lurt. Vi trodde linjefeil var den eneste grunnen til å koble oss ut, og slike feil har det jo ikke vært, sier hope.
Også ved gartneriet sin avdeling i Fana er flere ansatte permitterte pågrunn utkopling. De er ikke de eneste som sliter i disse dager. Fem-seks gartneri er også koblet ut i følge Hope.
BKK mener de har sitt på det tørre. Avtalen om utkobling gjelder også ved knapphet på kraft mener selskapet.
- Vi har gjort dette pågrunn av den vanskelige strømsituasjonen i vinter. Vi har hatt en spesiell avtale med gartneriene og 3-400 andre kunder som gjør at de får halv pris på nettleiene, mot at vi kan koble dem ut dersom det skulle bli knapt med strøm, sier informasjonskonsulent i BKK, Ingunn Halvorsen.