Hopp til innhold

Stordfest-band i bitter navnestrid

Lørdag spiller The Blacksheeps på Stordfest. Det kan bli en av de siste gangene gruppen opptrer under sitt opprinnelige navn.

The BlackSheeps

TO IGJEN: Agnete (t.v.) og Emilie er de to eneste igjen fra originalbesetningen.

Foto: Silja Arvola

Når The Blacksheeps denne helgen står på scenen på Stord, får publikum bare se igjen to av de fire originalmedlemmene nemlig gitaristen Emilie Nilsen (16) og Agnete Kristin Johnsen (17) som synger. De to andre medlemmene er ute og det angivelig mot sin vilje.

LES MER: BlackSheeps-erstattere på plass

Ifølge VG vurderer foreldrene til sparkede bassist Alexander Touryguin (17) og trommeslager Victoria Eriksen (17) å gå til advokat for å forhindre at Emelie og Agnete fortsetter å bruke navnet The Blacksheeps.

Dermed later det til at de fire tenåringene som sjarmerte hele Norge etter seieren i Melodi Grand Prix junior for to år siden med «Oro jaska beana», og som gikk videre til å høste en Spellemannspris, har gått rett i bandfellen som så mange andre, også mer erfarne, før dem.

Papirarbeid

For har man ingen skriftlig avtale, er det lite hjelp å få dersom man ikke går til retten. Det måtte Gorgoroth-grunnlegger Infernus gjøre i 2007 , etter at metalbandet hadde delt seg i to fraksjoner som begge gjorde krav på bandnavnet. Til NTB sa Infernus i fjor at han lærte mye av det:

- Man må skjønne at det er viktig å få papirarbeidet i orden først.

Video nsps_upload_2008_10_24_12_49_14_35.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Det gir musikkbransjeveteranen Jørn Dalchow ham helt rett i. Dalchow, som i 2004 skrev selvhjelpsboken Hjelp, jeg er i popbransjen for musikerspirer, fastslår:

- Med en gang et band blir litt mer enn en hobby, bør man sette seg ned og skrive en avtale om ting man tar som en selvfølge eller tar litt for lett på.

Som eksempler nevner Dalchow hvem som har rett til å bruke bandnavnet, hvem som eier mastertapene og utstyr, hvem som fremtidige inntekter skal tilfalle, hvordan de skal fordeles blant medlemmene, og såkalt verksfordeling når det er flere om å skrive en låt.

Solidaritet

- Det er nok å krangle om i et band, har det vist seg. Eksemplene er mange på hvordan det er blitt misunnelse innad i band, også veletablerte, når fordelingen blir skjev. Noen velger å dele alt likt, mens andre gjør en skjevfordeling. Låtskriverens inntekter kan være betydelige dersom det blir suksess, fastslår Dalchow.

Og har et godt råd til håpefulle band med store drømmer:

Det å spille i band er på mange måter en kollektiv greie. Det må være en viss solidaritet medlemmene imellom, og alle medlemmene bør få føle et eierskap til bandets virksomhet. Har du ikke den holdningen, bør du kanskje vurdere å bli soloartist i stedet.

Se Joddski-versjonen av «Oro Jaska Beana»: