Hopp til innhold

Bergenspublikummet svikter Brann

Brann er den eliteserieklubben med størst svikt i salget av sesongkort før serieåpningen. – Dette skyldes dårlige resultater, mener sjefssupporter.

Dag Frode Algrøy

Salgssjef Dag Frode Algrøy i Brann innrømmer at engasjementet rundt klubben er synkende.

Foto: Inger Åse Skage / NRK

Eduoardo Doddo Andersen

Eduoardo «Doddo» Andersen.

Foto: Inger Åse Skage / NRK

Sammenlignet med fjoråret har hver fjerde Brann-supporter valgt å ikke fornye partoutkortet på Brann stadion. Totalt er svikten i salget på 3.000 sesongkort.

Vil ikke se middelmådighet

Eduoardo «Doddo» Andersen, svoren branntilhenger med egen brannblogg i Bergens Tidende, er ikke i tvil om at skuffende resultater må ta en stor del av skylden for dette.

– Folk orker ikke å gå på stadion for å se et middelmådig lag. Da blir de heller hjemme. Bergenspublikummet er trofast, men ikke så trofast, sier Andersen.

Selger på resultater

Han får delvis støtte fra Dag Frode Algrøy, salgsansvarlig i Brann.

– Jeg er utdannet markedsfører. Men det hjelper ikke om jeg turner eller står på hodet. De siste 2.000-3.000 sesongkortene selger vi på gode resultater, sier han.

Mindre engasjement

Doddo mener at den kalde vinteren også er noe av årsaken til salgssvikten.

– Folk tenker skisport og Petter Northug jr. i disse dager. Ikke fotball, mener han.

Algrøy er likevel klar på nedgangen er symptom på noe som kan være alvorlig.

– Engasjementet er nok ikke så stort som det var i de årene vi tok medaljer og vant seriegull, sier han.