Terje Moe Gustavsen
Dette kom frem da samferdselsminister Terje Moe Gustavsen på vegne av regjeringen i dag la frem stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2002-2011.
Bergen blant vinnerne
Regjeringen vil bevilge 500 millioner kroner til Ringveg Vest i Bergen. Veiprosjektet kommer til å koste to milliarder kroner. 1,5 milliarder må¨altså finansieres uten statlige midler. I transportplanen har regjeringen lagt opp til en økt satsing på kollektivtrafikk i storbyene. De foreslår flere tiltak for å få bilistene til å parkere bilen og heller bruke kollektive fremkomstmidler. Veiprising og tidsdifferensierte bompengesatser er blant virkemidlene som vurderes, Regjeringen går også inn for å la minibusser og biler, med minst tre personer i bilen, kjøre i kollektivfeltet, samt å utbedre såkalte flaskehalser på vegnettet.
Utbedring av hurtigbåtleder
Sleipnerulykken har fått innvirkning på transportplanen. Regjeringen foreslår å sette av 610 millioner kroner til utbedring av ledene for hurtigbåter her i landet.
Rullestadjuvet
Det blir utbygging av Rullestadjuvet på europavei 134 i Etne. Samferdseldepartementet legger opp til at staten skal bevilge 100 millioner kroner, mens 160 millioner skal skaffest ved bompenger og konsesjonskraftpenger. Prosjektet kan stå ferdig om fire til fem år.
Andre prosjekter
Staten legger ellers opp til bompengeinnkreving for å delfinansiere utbedring av den ulykkesbelastede veien mellom Jektevik og Sandvikvåg på Stord.
Veien gjennom Romarheimsdalen er nevnt som et prioritert område for regjeringen.
Når det gjelder brannsikring av tunneler vil regjeringen bruke 650 millioner kroner på dette, men her er ikke pengene fordelt mellom fylkene.
Regjeringen vil også satse på rassikring.
Ikke nevnt i Nasjonal transportplan
Hardangerbrua er ikke nevnt i Nasjonal transportplan. Selv om Hardangerbrua ikke er nevnt i planen gir ikke tilhengerene opp kampen for broen. Gard Folkvord som representerer Arbeiderpartiet på Stortinget og sitter i samferdselskomiteen håper Hardangerbrua kommer inn i transportplanen når Stortinget skal behandle planforslaget fra regjeringen.
Heller ikke den planlagte høyfartsbanen over Haukeli er nevnt i transportplanen.
Kommentarer
- Rapporten er begredelig lesning, sier Høyres samferdselspolitiske talsmann Oddvard Nilsen til NTB. Han etterlyser en betydelig større satsing på riksveier og veivedlikehold.
- Det er fullt forsvarlig å bruke en milliard kroner mer til distrikts- og miljøsatsing enn det regjeringen legger opp til, sier samferdselspolitisk talskvinne i Venstre, May Britt Vihovde. Venstre vil blant annet bruke mer penger på rassikring og opprusting av grusveier på riks- og fylkesnettet, sier Vihovde til NTB.