Hopp til innhold

Bergen kan få verdens lengste sykkeltunnel

Den tre kilometer lange tunnelen gjennom Løvstakken vil koste opp mot 150 millioner kroner. Ingen vet i dag hvor mange syklister som vil bruke den.

Sykkeltunnel i Lyon

SYKKELTUNNEL I LYON I FRANKRIKE: Tunnelen i Bergen blir enda lengre.

Foto: Sebastian Wilke

Da jobben flyttet til sentrum, syklet hun etter. Marianne Skulstad er en av dem som ønsker seg en sykkeltunnel mellom Fyllingsdalen og Minde. Slik det er nå må hun klatre de nærmere 200 høydemeterne over Melkeplassen for å komme seg til arbeid. En tunnel gjennom Løvstakken virker mye mer forlokkende enn dagens motbakker.

– Jeg pendler fra Spelhaugen til Nygårdstangen, kanskje fire dager i uken. Jeg tror en slik tunnel vil gjøre sitt til at mange flere vil sykle enn dem som gjør det i dag.

– Man blir mer uavhengig av vær og vind og man får samtidig en snarvei for dem som skal fra Fyllingsdalen til Haukeland og Mindemyren, sier Skulstad.

Marianne Skulstad

PÅ VEI OVER MELKEPLASSEN: Marianne Skulstad se frem til en eventuell tunnel.

Foto: Lars Christian Wallace / NRK

Del av bybane-utbyggingen

Planavdelingen foreslår å lage en kombinert rømnings- og sykkeltunnel når Bybanen skal bygges til Fyllingsdalen. En lignende tunnel i Lyon i Frankrike økte sykkelbruken radikalt. Men om en enda lengre tunnel i Bergen får samme effekt vet ingen.

– Spørsmålet er er jo om bergenserne har råd til dette, og om fylkeskommunen har råd til å drifte det i ettertid, sier gruppeleder Tor A. Woldseth i Fremskrittspartiet.

– Dessuten blir det en veldig lang tunnel. Bergenserne er ikke vant til å gå eller sykle gjennom slike. Hvordan og om den vil bli brukt gjenstår å se, sier Woldseth

Sykkeltunnel mellom Fyllingsdalen og Minde

MELLOM FYLLINGSDALEN OG MINDE: Slik er sykkeltunnelen planlagt parallelt med den nye bybanetunnelen under Løvstakken.

Foto: Sweco/Bergen kommune / Grafikk

Bare tre prosent sykler i dag

Anna Elisa Tryti er byråd for byutvikling i Bergen kommune. Hun er ikke i tvil om at hun ønsker seg en slik sykkeltunnel.

– Kostnaden på 150 millioner må jo sees opp mot hva Bergen og bergenserne får igjen når det gjelder sykkel.

– I dag er Bergen en av de byene i Norge som har lavest sykkelandel. Den er bare på tre prosent. Jeg håper derfor det er mulig å få gjennomført et slikt prosjekt. Det kan være banebrytende for å få opp andelen som sykler mellom hjem og jobb.

Anna Elisa Tryti

– BANEBRYTENDE PROSJEKT: Byråd Anna Elisa Tryti vil ha opp andelen som bruker sykkel i Bergen.

Foto: Lars Christian Wallace / NRK