Da jobben flyttet til sentrum, syklet hun etter. Marianne Skulstad er en av dem som ønsker seg en sykkeltunnel mellom Fyllingsdalen og Minde. Slik det er nå må hun klatre de nærmere 200 høydemeterne over Melkeplassen for å komme seg til arbeid. En tunnel gjennom Løvstakken virker mye mer forlokkende enn dagens motbakker.
– Jeg pendler fra Spelhaugen til Nygårdstangen, kanskje fire dager i uken. Jeg tror en slik tunnel vil gjøre sitt til at mange flere vil sykle enn dem som gjør det i dag.
– Man blir mer uavhengig av vær og vind og man får samtidig en snarvei for dem som skal fra Fyllingsdalen til Haukeland og Mindemyren, sier Skulstad.
Del av bybane-utbyggingen
Planavdelingen foreslår å lage en kombinert rømnings- og sykkeltunnel når Bybanen skal bygges til Fyllingsdalen. En lignende tunnel i Lyon i Frankrike økte sykkelbruken radikalt. Men om en enda lengre tunnel i Bergen får samme effekt vet ingen.
– Spørsmålet er er jo om bergenserne har råd til dette, og om fylkeskommunen har råd til å drifte det i ettertid, sier gruppeleder Tor A. Woldseth i Fremskrittspartiet.
– Dessuten blir det en veldig lang tunnel. Bergenserne er ikke vant til å gå eller sykle gjennom slike. Hvordan og om den vil bli brukt gjenstår å se, sier Woldseth
Bare tre prosent sykler i dag
Anna Elisa Tryti er byråd for byutvikling i Bergen kommune. Hun er ikke i tvil om at hun ønsker seg en slik sykkeltunnel.
– Kostnaden på 150 millioner må jo sees opp mot hva Bergen og bergenserne får igjen når det gjelder sykkel.
– I dag er Bergen en av de byene i Norge som har lavest sykkelandel. Den er bare på tre prosent. Jeg håper derfor det er mulig å få gjennomført et slikt prosjekt. Det kan være banebrytende for å få opp andelen som sykler mellom hjem og jobb.