– Regelendringen ville skjedd uten Drevland

Regelendringen som reddet «Viking Star»-dåpen er en historie som begynte med et brev fra Trude Drevland, sa næringsminister Monica Mæland (H). Nå sier departementet at regelendringen ville skjedd uten bergensordførerens initiativ.

Mæland og Viking Star

BER OM FORKLARING: Jette Christensen (Ap) vil ha næringsminister Monica Mæland (H) på banen i cruisedåp-saken i Bergen.

Foto: NTB Scanpix / Tom Guldbrandsen

30. mars offentliggjorde Næringsdepartementet regelendringen som gjorde at Nis-registrerte cruiseskip kunne frakte passasjerer mellom norske havner, dersom passasjerenes billett også gjelder anløp til en utenlandsk havn.

Spørsmålet er om endringen ville skjedd tidsnok til den mye omtalte «Viking Star»-dåpen 17. mai, hvis ikke daværende ordfører Trude Drevland (H) hadde tatt saken opp med næringsminister Monica Mæland (H).

I et internt notat 7. oktober 2014 var departementets fagavdeling negative. Men så, en måned senere, skriver fagavdelingen til næringsministeren at regelverket bør mykes opp, ifølge BT.

Nå mener Jette Christensen (Ap) i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité næringsministeren må forklare snuoperasjonen.

– Forespørselen knyttet til «Viking Star» var ikke ulik andre som hadde fått avslag tidligere. Vi trenger å få klarhet i hvordan denne prosessen var. Det er viktig å vite at man har likebehandling. Slik saken er fremstilt i BT, oser det ikke av ryddighet, sier Ap-politikeren til NRK.

Jette Christensen

– URYDDIG: – Dette oser ikke av ryddighet, mener Jette Christensen (Ap).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Ville skjedd uten Drevland

Mæland har tidligere uttalt til VG at regelendringen «er en morsom historie som begynte med at det i høst kom et brev over fjellet» fra Drevland.

I ettertid har hun gått tilbake på denne uttalelsen.

«Innspillet fra ordføreren var ett av flere til departementet. Også Sjøfartsdirektoratet, Bergen rederiforening og Viking Cruises jobbet for nye regler. For øvrig tok sjøfartsdirektør Olav Akselsen i Sjøfartsdirektoratet kontakt med rederiet om denne konkrete saken to-tre uker før e-posten fra ordføreren», skrev Mæland i BT tidligere denne uken.

Kommunikasjonssjef Trond Viken henviser til dette svaret når NRK kontakter departementet for å be Mæland svare på om regelendringen ville skjedd uten Drevlands initiativ.

– Svaret er ja, i tråd med regjeringens politikk om å få flere skip under norsk flagg, legger Viken til.

Han sier endringen er en oppfølging av regjeringens maritime strategi. Ved nyttår kommer ytterligere oppmykninger for å gi flere skip norsk flagg.

Har gjort avhør i departementet

Christensen mener Mælands uttalelser ikke gir noe fullgodt svar på hvordan prosessen har foregått.

Hedvig Moe Øren

ETTERFORSKNING TIL OVER JUL: Politiadvokat Hedvig Moe Øren sier saken fremdeles er prioritert av politiet. – Vi blir ikke ferdige før jul, men jeg har tidligere sagt at vi regner med å bruke måneder, ikke år, og står fortsatt ved det, sier hun.

Foto: Arvid Aga

– Vi må vite hvorfor næringsministeren sa at dette startet med at hun ble kontaktet av ordføreren. Jeg antar det er i statsrådens interesse å opplyse offentligheten om dette, sier Christensen.

Politiet har avhørt flere personer i departementet i forbindelse med saken. De vil ikke svare på om Mælands endrede forklaring er noe de er opptatt av i etterforskningen.

– Vi gjør de undersøkelsene vi mener er nødvendige i saken, men av hensyn til etterforskningen ønsker jeg ikke å gå inn på hvilke skritt vi foretar oss nå, sier politiadvokat Hedvig Moe Øren til NRK.

Siste video

Planetaten i Bergen kommune har lagt frem sitt forslag til ny trasé for Bybanen til Fyllingsdalen. Se hvordan de ser for seg den ti kilometer lange skinnegangen som vil koste minst 6,2 milliarder kroner.
En meteor eksploderte og brant opp i atmosfæren vest for Bergen i natt. De som var våken fikk seg et spektakulært show på nattehimmelen.
Har vunnet Statoil talentstipend på en million kroner.