Det nye aksjeselskapet skal være et heleid datterselskap av Bane Nor og skal på oppdrag fra morselskapet utføre drift og vedlikehold, skriver Bane Nor i en pressemelding.
– Med etablering av det nye selskapet får vi et tydelig skille i rollene der Bane Nor blir bestiller av tjenester og det nye selskapet blir utfører av drift og vedlikehold på jernbanen, sier styreleder Siri Hatlen i Bane Nor.
Neste fase etter at det nye selskapet er opprettet, blir konkurranseutsetting gjennom utlysing av kontrakter.
– Forutsigbarhet
– Fram til konkurranseutsettingen starter, vil Bane Nor utvikle gode systemer og rutiner for kjøp av tjenester innen drift og vedlikehold, sier Hatlen.
– Erfaringene fra etablering av et kunde- og leverandørforhold internt i konsernet vil gi bedre grunnlag for gjennomføring av konkurranseutsettingen, sier konsernsjef Gorm Frimannslund. Han sier den nye organiseringen skal gi forutsigbarhet for de ansatte og holde kompetansen samlet.
– Forholdsvis positivt
De ansatte ønsker ikke at virksomheten skal konkurranseutsettes, men har reagert «forholdsvis positivt» på opprettelsen av det nye aksjeselskapet, opplyser nestleder Kjell Næss i Norsk Jernbaneforbund til VG.
– Alternativet var at de ble konkurranseutsatt direkte og de hadde mistet jobben sin. Nå har de muligheten til å bli en del av en anbudsprosess, sier Næss.
Han legger til at han fortsatt håper prosessen med konkurranseutsetting stoppes.
– En planlagt utskilling
Samferdselsminister Jon Georg Dale sier til NRK at det som skjer nå er i tråd med jernbanereformen som regjeringen har gjennomført.
– Det er en planlagt utskilling. Vi vet at økt konkurranse alltid skjerper, og da er det viktig å få flere aktører som kan levere drift og vedlikeholdstjenester på jernbanenettet, sier han.
Dale sier at han ikke har lagt seg opp i styrets beslutning.
– Det er styrets vurdering at dette gjør de ansatte i Bane Nor mer konkurransedyktige på drift og vedlikehold i fremtiden. Og som eierdepartement så forholder jeg meg til styrets beslutning.
Selv om Bane Nor nå oppretter et separat selskap for vedlikehold og drift av jernbanen, vil det fortsatt være arbeidsoppgaver igjen.
– Bane Nor har fortsatt ansvaret for drift og vedlikehold, og for å bygge ut infrastruktur. Det betyr at de fortsatt vil være en stor organisasjon både for å bygge mer jernbane, men også for å drifte og vedlikeholde den, sier Dale.
Tidsplanen for konkurranseutsetting blir offentliggjort etter at den er behandlet i styret 19. desember.