Hopp til innhold

Åtte personer har dødd etter ulykker med helikoptertypen

Styrten i Røldal var den 17. ulykken med helikoptertypen Robinson R44 siden årtusenskiftet. Dette er første gang noen omkommer under privatflyging med helikopteret.

Helikopterstyrt på Røldalsfjellet

STYRTET: Et helikopter av typen Robinson R44 styrtet nordvest for Røldal søndag.

Foto: Gisle Jørgensen / NRK

Helikopteret som var involvert i ulykken i Røldal er av typen Robinson R44, og har plass til fire personer.

– Det er et forholdsvis lite helikopter, og en av de mest brukte typene, sier havariinspektør Tor Nørstegård i Statens havarikommisjon, som skal granske ulykken i Røldal.

Helikopteret var på vei fra Røldal i Hordaland til Karmøy i Rogaland da det styrtet søndag.

En mann og en kvinne ble funnet omkommet i en bratt fjellskrent ved Røldalsfjellet. Mandag ettermiddag ble helikoptervraket hentet ned fra fjellet.

Robinson R-44 Astro

MYE BRUKT: Det var et helikopter av denne typen som krasjet ved Røldal søndag.

Foto: Alasdair McLellan

17 ulykker

Havarikommisjonen har gransket 17 ulykker med Robinson R44 siden 1997.

Den siste dødsulykken var ved Mosjøen i 2012, da to personer omkom etter at piloten ifølge Havarikommisjonens rapport mistet kontroll over helikopteret i mørket.

I 2010 omkom fire personer da et helikopter stoppet opp i luften og styrtet i sjøen ved Horten. I tillegg var det personskader i ytterligere to ulykker – én ulykke ved Gjøvik i år 2000, og i 2007 ved Rudskogen.

Med ulykken i Røldal har totalt åtte personer omkommet i ulykker som involverer R44-helikoptre i Norge.

Ulykker med Robinson R44

Sted

Dato

Hendelse

Skadde

Bardufoss

7. juli 2001

Mistet kontrollen og måtte nødlande

-

Tistedal

30. august 2003

Traff strømledninger under avgang

-

Hagfors, Sverige

6. februar 2004

Mistet oppdrift og måtte lande på vann

-

Flatdal

13. juni 2004

Rotorblad traff bakken etter tapt motorkraft

-

Aure

28. juli 2004

Rotor traff stein og ble skadet

-

Hardangervidda

6. mars 2005

Nødlanding

-

Trysil

18. september 2007

Nødlanding grunnet strømproblemer

-

Rakkestad

29. oktober 2007

Styrt etter halerotorsvikt

2 lettere

Tysfjord

20. mai 2008

Mistet kontroll over helikopteret

-

Horten

27. januar 2010

Styrt i vann

4 døde

Ånn

6. september 2011

Hard landing etter avgang

-

Mosjøen

11. januar 2012

Styrtet i bakken under reinsdyrgjeting

2 døde

Steinkjer

8. august 2015

Traff annet helikopter

-

Storlien, Sverige

14. mars 2016

Veltet under avgang

-

Sandfjellet

24. juli 2018

Tapte kontroll grunnet turbulens og krasjlandet

-

Røldal

17. februar 2019

Krasjet i fjellvegg

2 døde

Ekspander/minimer faktaboks

Ikke spesielt ulykkesutsatt

Luftfartstilsynets oversikt (se over) inneholder ikke ulykken i Gjøvik 23. januar 2000. Deres tall viser at ni av ulykkene har skjedd i kommersiell luftfart.

De syv øvrige skjedde under privatflyging, den siste altså søndag.

– Én av dem medførte tap av menneskeliv. Det var gårsdagens ulykke, der to personer omkom, sier avdelingsdirektør Inger-Hilde Tobiassen i Luftfartstilsynet.

Helikopetervraket etter ulykka i Røldal

TOTALVRAK: Helikopteret var totalvrak etter ulykken i Røldal.

Foto: Tale Hauso / NRK

Luftfartstilsynet opplyser at det per i dag er 36 norskregistrerte Robinson R44-helikoptre i Norge. Ifølge Havarikommisjonen er ikke R44 mer ulykkesutsatt enn andre helikoptre.

– At det har vært 17 ulykker, reflekterer bare at det er nokså mange av dem, sier Nørstegård.

Helikopterkrasj