– Ja, i verste fall blir riksvei 13 stengt ved Deildo til midten av desember, sier Statens vegvesens byggeleder Terje Nesse til NRK.
Tre uker blir til ni uker
– Vi klarer ikke å få dette området trygt nok foreløpig, forklarer han.
Planen var å sprenge bort toppen av en høy fjellskjæring og sikre det gjenstående fjellpartiet. Arbeidet var beregnet til å ta inntil tre uker, med åpning av veien lørdag 5. november.
– Etter sprengningen ble det konstatert at her måtte det adskillig mer sikringsarbeid til for å få veien trygg nok til å sette trafikken på igjen.
Geologer beskriver fjellet i Deildo som et område med stableblokker, ikke fast fjell. Store
blokker ligg lag på lag oppover. Området der det sprenges har også store hulrom mellom steinblokkene.
– Trygge anleggsområder og trygge veier er hovedprioriteten vår.
Ny stor sprengning
– Måten vi løser dette på nå er å sprenge vekk mer av de ustabile massene. I første omgang skal vi nå bore mye, lade og skyte en stor salve til. Før vi sikrer den nederste biten.
Deler av det arbeidet skal foregå på natten, men mesteparten på dagtid. Byggelederen forteller at det ikke er alt som er mulig å gjøre i nattemørket. Dessuten må det tas hensyn til hvor mange timer anleggsarbeiderne kan jobbe.
– Vi tar sikte på at arbeidet skal være ferdig innen midten av desember. Så jobber vi på det vi kan for å korte ned den perioden, sier Nesse.
Båten fortsetter å gå
Inntil seks nye uker med stengt vei påvirker hverdagen til blant annet pendlere langs fjorden.
Passasjerbåten mellom Lofthus og Børve kommer til å fortsette. Det samme gjelder ekstra fergeavganger mellom Utne og Kinsarvik.
– Det blir satt opp noen ekstra avganger på lørdager, men på hverdagene fortsetter båten slik som i dag, sier Terje Nesse.