Hopp til innhold

Annonseinntektene for papiravisene stuper

Halvårstall fra norske mediebyråer viser at papiravisene har hatt det største fallet i annonseinntekter siden finanskrisen i 2009. – Antall utgivelser må kuttes, sier medieforsker.

Aviser aviskiosk

TAPER INNTEKTER: Stadig flere leser heller nyhetene på nett enn papir. Annonsørene følger etter over på nett, og papiravisene sine inntekter stuper.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Norske aviser

DÅRLIGERE JOURNALISTIKK: – Hvis man ikke får inntekter, vil det ramme journalistikken på sikt, sier sjerfsredaktør i BT, Gard Steiro.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix

I takt med at leserne heller vil ha nyheter på nett enn i papiravis, følger annonsørene over på nettet.

Halvårstallene fra de norske mediebyråene viser at papiravisene har hatt det største fallet i annonseinntekter siden finanskrisen i 2009, mens inntektene på nett øker.

Både riks-, region- og lokalaviser opplever et inntektsfall på over 20 prosent sammenliknet med i fjor.

Utviklingen i BT er bedre enn den vi har kunnet lese om i aviser den siste tiden.

Gard Steiro

Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken.

– Overrasket

Erik Wilberg

OVERRASKET: – Jeg er overrasket over at tallet er såpass kraftig som det var i år, sier Erik Wilberg, medieforsker ved BI til NRK.

Foto: privat

– Jeg er overrasket over at tallet er såpass kraftig som det var i år, sier Erik Wilberg, medieforsker ved BI til NRK.

Han peker på synkende opplagstall og nettets muligheter som årsaker til inntektsfallet og mener det må en endring til.

– De avisene som i dag utkommer seks dager i uken på papir, vil sannsynligvis utkomme færre dager. Kanskje noen blir ukeaviser, fordi kostnadene ved trykk og distribusjon vil bli ganske astronomiske i forhold til antall eksemplarer som distribueres.

– God utvikling i BT

Gard Steiro

POSITIV: Sjefsredaktør Gard Steiro i BT mener utviklingen i BT er bedre enn i andre aviser i Norge.

Foto: Jan M. Lillebø / Jan M. Lillebø

Bergens Tidende (BT) er landets største avis utenfor hovedstaden. Sjefredaktør Gard Steiro sier at papiravisen fortsatt er en lønnsom og viktig kanal for BT.

– Utviklingen i BT er bedre enn den vi har kunnet lese om i aviser den siste tiden. Fallet i annonseinntektene er en trend vi har sett i mange år, samtidig har annonseinntektene digitalt økt.

– Dekker annonseinntektene på nett tapet av annonseinntekter på papir?

– Nei, men det begynner å monne, sier Steiro.

Han vil ikke kommentere hvor stor andel av annonseinntektene BT har tapt så langt i år.

– Annonseinntektene hos oss faller ikke mer enn vi har budsjettert for, og som sagt er utviklingen bedre enn de tallene som blir presentert på markedet.

Mot slutten?

John Arne Markussen

DAGBLADET-REDAKTØR: John Arne Markussen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Medieforsker Wilberg mener det ikke er lenge før det går mot slutten for papiravisene.

– Vi snakker i ett perspektiv fra tre til fem år fremover.

Sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen er derimot optimistisk på vegne av papiravisens fremtid.

– Jeg ser ikke bort fra at det vil skje, men det står ikke på agendaen nå. Papir er fortsatt en viktig reklameavis, sier han.

– Dagbladet er et signaturprodukt som vi gir ut hver dag og som har en stor verdi og for mediebyråene og annonsørene som satser på papir.