I takt med at leserne heller vil ha nyheter på nett enn i papiravis, følger annonsørene over på nettet.
Halvårstallene fra de norske mediebyråene viser at papiravisene har hatt det største fallet i annonseinntekter siden finanskrisen i 2009, mens inntektene på nett øker.
Både riks-, region- og lokalaviser opplever et inntektsfall på over 20 prosent sammenliknet med i fjor.
Det var Dagens Næringsliv som først omtalte saken.
- LES OGSÅ: Enorme kutt i Schibsted-avisene
– Overrasket
– Jeg er overrasket over at tallet er såpass kraftig som det var i år, sier Erik Wilberg, medieforsker ved BI til NRK.
Han peker på synkende opplagstall og nettets muligheter som årsaker til inntektsfallet og mener det må en endring til.
– De avisene som i dag utkommer seks dager i uken på papir, vil sannsynligvis utkomme færre dager. Kanskje noen blir ukeaviser, fordi kostnadene ved trykk og distribusjon vil bli ganske astronomiske i forhold til antall eksemplarer som distribueres.
– God utvikling i BT
Bergens Tidende (BT) er landets største avis utenfor hovedstaden. Sjefredaktør Gard Steiro sier at papiravisen fortsatt er en lønnsom og viktig kanal for BT.
– Utviklingen i BT er bedre enn den vi har kunnet lese om i aviser den siste tiden. Fallet i annonseinntektene er en trend vi har sett i mange år, samtidig har annonseinntektene digitalt økt.
– Dekker annonseinntektene på nett tapet av annonseinntekter på papir?
– Nei, men det begynner å monne, sier Steiro.
Han vil ikke kommentere hvor stor andel av annonseinntektene BT har tapt så langt i år.
– Annonseinntektene hos oss faller ikke mer enn vi har budsjettert for, og som sagt er utviklingen bedre enn de tallene som blir presentert på markedet.
- LES OGSÅ:
Mot slutten?
Medieforsker Wilberg mener det ikke er lenge før det går mot slutten for papiravisene.
– Vi snakker i ett perspektiv fra tre til fem år fremover.
Sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen er derimot optimistisk på vegne av papiravisens fremtid.
– Jeg ser ikke bort fra at det vil skje, men det står ikke på agendaen nå. Papir er fortsatt en viktig reklameavis, sier han.
– Dagbladet er et signaturprodukt som vi gir ut hver dag og som har en stor verdi og for mediebyråene og annonsørene som satser på papir.