– Alt lå til rette for at det ikke skulle skje igjen

Ledelsen på Toro-fabrikken ble anmeldt etter eksplosjonen for halvannet år siden. I går skjedde en identisk ulykke igjen. – Jeg er veldig spent på hva som har skjedd denne gangen, sier Bjarte Nes, Arbeidstilsynets inspektør.

Seniorinspektør Bjarte Nes, i Arbeidstilsynet, er tilbake på Toro-fabrikken i Arna for å gjøre nytt tilsyn.

LETER: Seniorinspektør Bjarte Nes leter i ettermiddag etter årsaken til støveksplosjonen mandag. - Noe slikt skulle ikke skje igjen. Jeg er spent på hva som er årsaken denne gangen, sier han.

toro

TO SKADET: To personer ble skadet, da det eksploderte inne i Toro-fabrikken mandag ettermiddag. En mann i 50-årene ligger ennå alvorlig skadet på Haukeland sykehus.

Foto: NRK

En mann i 50-årene ligger fortsatt alvorlig skadet på Haukeland sykehus, etter den kraftige eksplosjonen på Toro-fabrikken i bydelen Arna i Bergen mandag.

I ettermiddag er Arbeidstilsynets seniorinspektør Bjarte Nes på ulykkesstedet for å finne årsaken til støveksplosjonen.

Det er andre gang på to år Nes er på Toro-fabrikken i samme ærend. I august 2012 skjedde en identisk ulykke på fabrikken.

Det endte med både politianmeldelse av fabrikk-ledelsen og flere pålegg fra Arbeidstilsynet, som mente ledelsen burde ha forstått at det kunne skje ulykker ved anlegget.

Synderen: Statisk elektrisitet

Bjarte Nes

LETER: Seniorinspektør Bjarte Nes leter i ettermiddag etter årsaken til støveksplosjonen mandag. - Noe slikt skulle ikke skje igjen. Jeg er spent på hva som er årsaken denne gangen, sier han.

Foto: NRK

Tilsynet konkluderte med at melstøv hadde eksplodert etter å ha blitt antent av statisk elektrisitet, som følge av for dårlig jording.

Saken er ennå ikke ferdig etterforsket av politiet, etter det NRK får opplyst.

– Dette er en type ulykke som skjer svært sjelden nå for tiden, sammenliknet med tidligere. At samme type ulykke skjer igjen og at to personer er blitt skadet, er noe vi ser alvorlig på, sier Nes, som den inspektøren Arbeidstilsynets sender ut på eksplosjonsulykker.

Nes kommer ikke på noen større støveksplosjonsulykker siden Toro-ulykken i august 2012.

– At en identisk ulykke har skjedd igjen, gir grunnlag for et mer omfattende tilsyn enn sist, sier han.

Seniorinspektøren opplyser at alle påleggene som Arbeidstilsynet ga etter eksplosjonen i 2012 ble fulgt til punkt og prikke av Toro.

– Alt lå til rette for at dette ikke skulle skje igjen. Jeg er spent på hva som er årsaken denne gangen, sier Nes.

Fem døde i Svelgen

Støveksplosjoner oppstår støv og luft blandes og danner en eksplosjonsfarlig atmosfære. Jo finere støv, desto lettere antennelig og eksplosiv vil atmosfæren bli.

– Du kan sammenlikne det med en vedkubbe. Når den er hel, vil den være ganske vanskelig å tenne på. Deler du den i fire, blir det litt lettere. Deler du den i åtte, blir det enda enklere å få tenning, også videre. Til slutt får du støv, som vil være så fint at flammefronten vil bre seg i eksplosjonshastighet, forklarer Nes.

På 60- og 70-tallet var det flere store ulykker som følge av fenomenet i Norge. I 1972 døde fem arbeidere på Silgrainanlegget, da en støveksplosjon oppsto under reparasjonsarbeid.

Tung dag hos Toro

Toros informasjonssjef Hanne Dankertsen sier det har vært en tung dag på fagbrikken tirsdag.

– En kollega ligger på sykehus, og hele situasjonen er bare tragisk. Vi må gjøre det vi kan for å unngå at dette skjer igjen, sier Dankertsen til NRK.

Hun mener at det er for tidlig å trekke paralleller mellom de to eksplosjonsulykkene.

– Vi har nedsatt en egen granskingsgruppe internt, i tillegg til at både politiet og Arbeidstilsynet undersøker skadestedet. Først når alle rapporter foreligger kan vi si noe om årsaken, sier hun.

Dankertsen nekter for at Toro har for dårlige sikkerhetsrutiner, til tross for at fabrikken har hatt to eksplosjonsulykker på under to år.

– Likevel må vi erkjenne at her har det skjedd noe som ikke skal skje. Én ulykke skal ikke skje. To ulykker er uakseptabelt, sier hun.

Siste video

Planetaten i Bergen kommune har lagt frem sitt forslag til ny trasé for Bybanen til Fyllingsdalen. Se hvordan de ser for seg den ti kilometer lange skinnegangen som vil koste minst 6,2 milliarder kroner.
En meteor eksploderte og brant opp i atmosfæren vest for Bergen i natt. De som var våken fikk seg et spektakulært show på nattehimmelen.
Har vunnet Statoil talentstipend på en million kroner.