Hopp til innhold

Meland åpner for å sprenge fjorden dypere

Det er gått flere tiår siden Stortinget lovet ny seilingsled inn til Bergen. Kystverket Vest mener det må tilrettelegges bedre for store cruiseskip. Nå vurderer Meland kommune å godta planene.

Askøybroen med cruiseskip

STENGT FOR HØYE SKIP: Cruiseskip som er høyere enn 63 meter kan i dag ikke seile inn til Bergen havn siden dagens seilingsled går under Askøybroen. Byggingen av ei alternativ lei skal ifølge Nasjonal Transportplan starte innen tre år.

Foto: Guillaume Baviere / Wikimedia Commons

John Erik Hagen

John Erik Hagen, regiondirektør i Kystverket Vest mener man må tilrettelegge for fri ferdsel.

Foto: Maria Pile Svåsand / NRK

– Skal man være med i markedet må man jo tilrettelegge for fri ferdsel til Bergen havn for større cruisebåter, sier regiondirektør i Kystverket Vest, John Erik Hagen.

Bergen kommune og Meland kommune har i mange år kranglet om Bergen skal få ei alternativ innseilingsled imellom Meland og Askøy. I dag må trafikken gå inn under Askøybroen.

– Bergen havn er svært langt fremme i internasjonal sammenheng, sier han.

Da Askøybroen ble bygget for nær 30 år siden stengte de ute cruiseskip som var høyere enn 63 meter. Regjeringen lovde da at Bergen skulle få ei alternativ innseilingsled.

Skal stå ferdig om fem år

Nils Marton Aadland

Ordføreren i Meland er positiv til seilingsleia.

Foto: Arthur Kleiveland

– Flertallet i kommunestyret har fryktet de miljømessige konsekvensene. Blant annet har man fryktet oljeutslipp fra skip, sier ordfører Nils Marton Aadland i Meland kommune.

Han er selv positiv til seilingsleden.

Ifølge Nasjonal Transportplan skal arbeidet med å sprenge fjorden dypere i Skjelangersundet og De Naua starte om tre år. Seilingsleden skal ifølge planen stå ferdig om fem år fra nå.

– Slik som planene foreligger i dag er det korrekt, sier ordføreren.

I denne saken er det lokale selvstyret nå i ferd med å bli satt til side av staten.

– Akkurat nå er en statlig reguleringsplan til behandling, sier Aadland.

Han mener at lokalpolitikerne da må vurdere om de vil gi seg, for å kunne påvirke hvordan seilingsleden blir bygget og brukt.

Opp til kommunene

Ole Warberg

Reiselivsdirektør i Bergen, Ole Warberg, opplever ikke dagens seilingsled som problematisk.

Foto: Espen Hatlestad / NRK

En statlig reguleringsplan er kun aktuelt dersom aktuelle kommuner sier nei selv.

– Nå har vi faktisk en mulighet til å ta reguleringsarbeidet selv, slik at vi har ei hånd på rattet.

– Så hvis dere snur og sier ja til alternativet så får dere utformet reguleringsplanen på egen hånd?

– Ja det er jo det som nå blir debatten i Meland, om hvorvidt vi skal ta denne ballen selv. De nye opplysningene fra kystverket er jo at man også vil redusere antall skip som kan passere seilingsleden.

Men selv om det er stor politisk uenighet i saken, har reiselivsdirektøren i Bergen, Ole Warberg, en annen oppfatning.

– Vi opplever ikke det som et stort problem for oss, men storsamfunnet har jo sagt at man har ønsket ei alternativ seilingsled, sier han.