Hopp til innhold

Airbus er ikke like sikre i dag om årsaken til helikopterstyrten

Airbus sier nå at de ønsker å oppklare eventuelle misforståelser etter pressemeldingen de sendte ut på fredag. Nå åpner de igjen for at en feil i girkassen kan å ført til ulykken utenfor Turøy.

Vraket av helikopteret heves

Vrakdeler fra helikopteret som styrtet ved Turøy kan forklare hva som gikk så tragisk galt. Airbus har hatt en klar oppfatning av hva som sviktet.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Airbus har tidligere pekt på det de mener er årsaken til helikopterstyrten som kostet alle 13 ombord livet.

27. mai sendte selskapet ut en pressemelding der de sa at de ikke kunne finne noen annen sannsynlig forklaring enn at et av festpunktene til et løftestag sviktet.

Les også: Airbus: Girkassen var ikke årsaken til Turøy-ulykken

Det er tre slike stag i helikopteret. De forbinder rotoren til selve maskinen. Svikt i ett av stagene vil føre til at helikopteret styrter.

Airbus skrev også at de hadde analysert sju mulige grunner til at rotoren ble skilt fra resten av luftfartøyet.

Bare en av grunnene, det at festepunktet til løftestaget sviktet, var troverdig ut fra den informasjonen Airbus hadde tilgang til.

Flyhavarikommisjonen viser fram deler fra ulykkeshelikopteret

Flyhavarikommisjonen har vist fram deler fra girkassen og løftestagene. De holder flere muligheter åpne.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Nordmennene mer åpne

Uttalelsen var mye snevrere enn beskrivelsen den norske flyhavarikommisjonen hadde gitt samme dag.

Flyhavarikommisjonen sa da at de vurderte tre mulige årsaker til styrten, og årsaken de nevnte først var en feil i den episykliske delen av girkassen.

Flyhavarikommisjonens leder svarte at uttalelsen fikk stå for Airbus egen regning.

Les også: – Ligner veldig mye på helikopterulykken i 2009

– Undergraver autoriteten

I forskjellige diskusjonsforum som er opptatt av ulykken, ble uttalelsen fra Airbus tolket som at selskapet nå var helt sikre på at løftestaget var grunnen.

Det ble også tolket som selskapet undergravde autoriteten til den norske flyhavarikommisjonen.

Det er flyhavarikommisjonen som skal komme med den endelige rapporten om ulykken.

Åpner for feil i girkassen

Det Airbus nå sier, er at de ikke utelukker noen av de andre årsakene den norske flyhavarikommisjonen beskriver.

– Selv om det nå er gjort vesentlige framskritt i analysen av informasjon om festepunktene til løftestagene, gjenstår det arbeid i forbindelse med den episykliske delen og den koniske delen av girkassen, skriver Airbus i en melding.

Airbus poengterer også at deres høyeste prioritet er å støtte den norske flyhavarikommisjonen i deres arbeide.