Airbus har tidligere pekt på det de mener er årsaken til helikopterstyrten som kostet alle 13 ombord livet.
27. mai sendte selskapet ut en pressemelding der de sa at de ikke kunne finne noen annen sannsynlig forklaring enn at et av festpunktene til et løftestag sviktet.
Les også:
Det er tre slike stag i helikopteret. De forbinder rotoren til selve maskinen. Svikt i ett av stagene vil føre til at helikopteret styrter.
Airbus skrev også at de hadde analysert sju mulige grunner til at rotoren ble skilt fra resten av luftfartøyet.
Bare en av grunnene, det at festepunktet til løftestaget sviktet, var troverdig ut fra den informasjonen Airbus hadde tilgang til.
Nordmennene mer åpne
Uttalelsen var mye snevrere enn beskrivelsen den norske flyhavarikommisjonen hadde gitt samme dag.
Flyhavarikommisjonen sa da at de vurderte tre mulige årsaker til styrten, og årsaken de nevnte først var en feil i den episykliske delen av girkassen.
Flyhavarikommisjonens leder svarte at uttalelsen fikk stå for Airbus egen regning.
Les også:
– Undergraver autoriteten
I forskjellige diskusjonsforum som er opptatt av ulykken, ble uttalelsen fra Airbus tolket som at selskapet nå var helt sikre på at løftestaget var grunnen.
Det ble også tolket som selskapet undergravde autoriteten til den norske flyhavarikommisjonen.
Det er flyhavarikommisjonen som skal komme med den endelige rapporten om ulykken.
Åpner for feil i girkassen
Det Airbus nå sier, er at de ikke utelukker noen av de andre årsakene den norske flyhavarikommisjonen beskriver.
– Selv om det nå er gjort vesentlige framskritt i analysen av informasjon om festepunktene til løftestagene, gjenstår det arbeid i forbindelse med den episykliske delen og den koniske delen av girkassen, skriver Airbus i en melding.
Airbus poengterer også at deres høyeste prioritet er å støtte den norske flyhavarikommisjonen i deres arbeide.