Dekksmaskinist Henk Alexander de Beurs fra Nederland brakte onsdag nye opplysninger i sjøforklaringen etter Rocknes-forliset. Mer og mer tyder nå på at lasten ikke lå slik den skulle ulykkesdagen.
Nederlenderen var i lastekontrollrommet i skipet etter lunsj mandag 19. januar. Han så at overstyrmannen arbeidet ved en datamaskin. På dataskjermen var det et rødt blinkende lys med ordet «critical» – kritisk.
Lastekalkulator
Dekksmaskinisten visste ikke hva slags dataprogram dette var og spurte ikke om det.
Tidligere under sjøforklaringen har kaptein Olav Tangedal, som hadde fri fra «Rocknes» da ulykken skjedde, forklart at «Rocknes» hadde en lastekalkulator. Det er et dataprogram der man la inn opplysninger om lasten. Dette programmet ville varsle med et rødt vindu dersom grensene ble overskredet, forklarte Tangedal.
Om advarselen kom fra lastekalkulatoren er ikke helt klarlagt, men det som er klart er at både kaptein Tangedal og den nederlandske dekksmaskinisten har forklart at steinlasten i skipet lå noe skjevt i skipet. Det var et tomrom på styrbord side.
Oppførte seg annerledes
Den nederlandske dekksmaskinisten forklarte også at «Rocknes» oppførte seg annerledes enn andre skip han hadde erfaring fra. Han mente skipet hadde større tendens til å krenge etter svinger og brukte lengre tid på å rette seg opp enn andre skip han kjente til.
Ifølge dekksmaskinisten var det ikke uvanlig at skipet krenget når det kom til stedet der det skulle starte steindumpingsoperasjoner.