Selv om fylkesordføreren mener at Bybanen har blitt en suksess, skulle hun helst sett at den passerte en av Vestlandets største arbeidsplasser.
– Jeg tenker at det hadde vært en veldig stor fordel om banen hadde gått siden det er en stor arbeidsplass, og veldig mange pasienter der.
– Hadde vært en fordel
Fylkesordføreren får også støtte av ledelsen i Helse-Bergen.
– Hvis en ser på samlet pasienter og pårørende, tror jeg at det går to millioner mennesker gjennom institusjonen vår pr. år, sier Steinar Kvinnsland.
Han mener at det hadde vært en stor fordel for sykehuset å ha Bybanen rett utenfor dørene.
– Det ville avlastet parkeringskravet, og mange andre ting ville vært lettere. Så det er beklagelig, sier han til NRK.
– Ingen tabbe
Byrådet avviser at dagens bybanetrasé var en tabbe.
– Nei, det var ikke en tabbe. Det var jo betydelig utredet, sier Lisbeth Iversen, som er byråd for byutviking.
Hun forteller at det var vanskelig på det tidspunktet avgjørelsen ble tatt å drive Haukeland frem som første etappe.
En trasé om Haukeland universitetssykehus er i planene, men først som byggetrinn nummer fem, etter Flesland og Åsane.
Fylkesordfør Nyborg håper at dette kan skje innen 2023