Arne Mikkelson i Norscrap West står ved siden av haugen av det som er igjen av hurtigbåten «Sleipner».
- Nå får vi tilkjørt mer i fra «Sleipner» og er i gang med sorteringen, sier han. Anlegget på Hanøytangen har fått oppdraget med å hogge opp vraket av hurtigbåten.
Kjenner igjen fargene
I store oppklipte biter ligger Sleipner nå i hauger på kaien. Men fremdeles er bitene lette å kjenne igjen som seter og redningsvester.
- Det ligger litt livvester og vrakdeler her. Og vi ser farger som vi kjenner igjen fra «Sleipner» som den var, sier Mikkelson. Vrakbitene skal inn i en enorm maskin som vil gjøre «Sleipner» om til småbiter. 16 menneske omkom da hurtigbåten «Sleipner» gikk ned utenfor Sveio i november 1999. Dette gjør jobben til gjenvinningsanlegget til en spesiell oppgave.
Godt å bli kvitt «Sleipner»
For overlevende, pårørende, mannskap og rederiet, har dette vært fem tøffe år med rettsaker, granskinger og beskyldninger. Roy Erling Furre var en av de som overlevde forliset, han er lettet over at vraket nå blir hugget opp.
- Jeg synes det er greit å bli kvitt hele «Sleipner». Som overlevende er jeg er opptatt av å komme videre. Det var viktig å beholde vraket gjennom rettsaken for tekniske bevis, men nå er det godt å bli kvitt vraket, synes han.
I løpet av torsdag har hele vraket gått gjennom opphoggingsmaskinen. Alt som er igjen av «Sleipner» nå er små biter av blant annet aluminium og stål.