Hopp til innhold

«Du er ikke plus size. Du ER. Og det er f**n meg godt nok»

Komikeren Maria Stavang (21) tar et kraftig oppgjør med kroppspresset i reklamebransjen.

Maria Stavang, Piateed

GRÅTKVALT KOMIKER: «Jeg må være helt ærlig med dere og si at hver gang jeg går forbi en slik reklameplakat, så tenker jeg: "Hvorfor ser ikke jeg sånn ut?"», sier Maria Stavang, alias «Piateed», i videoen.

Foto: Skjermdump fra Piateed på Facebook

Den 21 år gamle bergenseren har på kort tid har slått seg opp i norsk humorbransje. Maria Stavang, alias «Piateed», har over 80.000 Facebook-følgere, og lager stort sett satiriske videoer.

Men videoen hun publiserte mandag, er ment som alt annet enn humor.

Under tittelen «Vi trenger flere tiltak mot kroppspress» tar hun et kraftig oppgjør med mote-, medie- og reklamebransjen.

Mange reaksjoner

I løpet av ni timer har videoen fått over 5000 reaksjoner og mer enn 800 delinger.

«[Unge] blir hjernevasket til å tro at dette er sånn man skal se ut. (...) Tusen takk for at du tar opp dette», er blant de mange kommentarene.

Stavang sier til NRK at dette var et tema hun rett og slett ikke klarte å vitse om.

– Jeg har fått en del flere meldinger i innboksen enn før. Det viser vel kanskje at det er nødvendig å ta dette opp, sier hun.

  • Se videoen:

Stavang trekker frem en reklamekampanje fra butikkjeden Bik Bok i videoen. Selskapet har ikke anledning til å kommentere kritikken mandag kveld.

– Gikk på «syke» dietter

Stavang vil ikke bare snakke om kroppspresset. Hun foreslår merking av retusjering i reklame, flere mannlige forbilder, og å fjerne begrepet «plus size».

«Du er ikke plus size. Du ER. Og det er f**n meg godt nok», sier hun i videoen.

Organisasjonen Press har siden 2010 delt ut prisen «Gullbarbie» til den reklame- eller medieaktøren som er «best på å få ungdom til å føle seg verst».

Leder Øystein Kolstad Kvalø er glad for at en samfunnsaktør med titusenvis av unge følgere setter fokus på kroppspresset.

Øystein Kolstad Kvalø

Press-leder Øystein Kosltad Kvalø registrerer med glede at videoen til Stavang går som en farsott i sosiale medier. – Vi mener merking av retusjering vil være et effektivt tiltak, spesielt for mange unge som ikke vet at dette skjer.

Foto: Amanda Åsberg

– Selv de modellene vi anser som penest, blir retusjert. Bransjen legger opp til et ideal det er fysisk umulig å leve opp til.

Søndag slo Ytring-spaltist Lene Wikander et slag for den vanlige, syke, skadde eller ulykkesutsatte kroppens plass i «#sommerkroppen2017». Stavang sier hun er mest opptatt av å nå ungdom.

– Jeg har jo et relativt ungt publikum, og ville videreformidle ting jeg skulle ønske jeg visste på den alderen. Man ville bli tynnere, ha finere hår og hud, gikk på «syke» dietter og ble påvirket av TV-shop-reklamer.

– Vil bruke stemmen positivt

Stavang mener for få er bevisste på retusjeringen i reklamebransjen. Men at også hun lar seg påvirke.

– Jeg påvirkes ikke like mye som før, men skal ikke lyge og si at jeg ikke kjenner på presset selv. Det er noe jeg må jobbe med.

Stavang bekymrer seg ikke for at videoen skal svekke folks syn på henne som komiker.

– Jeg har lagt ut seriøse videoer før, og føler ikke det svekker meg. Jeg er veldig bevisst på å bruke stemmen min til noe positivt.

  • Maria Stavang har også levert videoer til NRK Satiriks. Her er en av dem: