Hopp til innhold

–Brennende biler eksploderer bare på film

– Man må for all del ikke løpe motsatt vei hvis man har mulighet til å redde en person ut fra en brennende bil, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Bilbrann

En bil som tar fyr blir overtent på 10–20 minutter, så det gjelder å få folk ut raskt. Det er bare på amerikansk film at bilene eksploderer når de brenner sier NAF.

Foto: Aksandr Volkov / Colourbox

En bil som tar fyr blir overtent på 10–20 minutter, så det gjelder å komme seg ut fort.

– Det er bare på amerikansk film at de eksploderer, sier Engebretsen som på det sterkeste oppfordrer folk til å få bevisstløse personer ut av en bil som begynner å brenne.

Mandag ble rundt 80 personer evakuert fra Gudvangtunellen på E16 i Hordaland etter at det begynte å brenne i et vogntog inne i tunnelen.

Over 3000 bilbranner i året

I fjor var det ifølge forsikringsselskapenes tall 3192 bilbranner i Norge, opplyser Ann Håkonsen i Finans Norge, som er hovedorganisasjonen som representerer forsikringsselskapene i her til lands.

Hun sier at det er en nedgang på to prosent i forhold til året før, og at man ikke kan se bort ifra at noe kan være relatert til forsikringssvindel.

Engebretsen sier at de i NAF assistanse rykket ut til 109 bilbranner. I fjor kom de opp i 217 bilbranner.

– Så det skjer en god del branner, sier han. Han tror tallet kan synke mer hvis folk blir flinkere til å lytte til bilens signaler.

Slik forebygger du selv bilbrann

Både nye og gamle biler kan ta fyr forteller han, og oppfordrer folk til å ta grep for å unngå brann i bilen.

Mye kan man også gjøre selv, og han sier at man ikke nødvendigvis må ha fagbrev som bilmekaniker for å se faresignalene i bilmotoren.

Stikkordene er se, lukt og lytt.

  • Ta opp panseret og kikk på motoren annenhver gang du fyller bensin:
  • Se etter fuktige flekker, og ta kontakt med fagfolk hvis du ikke skjønner hva det er.
  • Kjenn om det lukter mistenkelig. Smuss og oljesøl i motoren kan komme i kontakt med varme og begynne å brenne. Engebretsen er overbevist om at man skjønner hva «mistenkelig» når man lukter det.
  • Ikke ignorer rare lyder mens du kjører. Overopphetede hjullager er en vanlig årsak til brann og høres omtrent ut som en spiker som blir «kvessa» i en blyantspisser.

– Jeg får helt frysninger når jeg hører slike lyder, sier Engebretsen.

Han opplever at folk sier de lytter til musikk og andre ting i bilen som gjør at de ikke hører ulydene.

Jan Ivar Engebretsen

Jan Ivar Engebretsen er kommunikasjonsrådgiver i NAF, og anbefaler folk å kikke på motoren i ny og ne, og ikke kjøre videre hvis man hører ulyder. Han advarer også om at dekk som brenner kan blusse opp igjen selv etter at brannen er slukket.

Foto: NAF

– Ny bil er ingen forsikring mot brann

Det kan også begynne å brenne i det elektriske anlegget i både nye og gamle biler.

– Det er en del som selv monterer elektriske anlegg på bilene sine selv om de ikke kan det godt nok.

Hvis tverrsnittet i ledningene er for lite kan det bli varmegang i dem, og hvis isolasjonen blir varm kan det utvikle seg gass som selvantenner, forteller Engebretsen.

Det gjelder både montering av for eksempel stereoanlegg, og ting som ekstra lys for eksempel.

Men også de profesjonelle kan gjøre feil.

– Bilprodusentene vet jo veldig godt hva de skal gjøre, men det har flere ganger vist seg at nye biler har hatt fabrikasjonsfeil, så det er ikke noen unntak sånn sett.

Han oppfordrer derfor folk til å lytte til bilens signaler, og gjøre forebyggende tiltak – uansett om man har ny eller gammel bil.

Når det gjelder tungtransport viser undersøkelser at det er større fare for at gamle trailere begynner å brenne enn nye, og at det er oljelekkasje i motoren som er den mest vanlige årsaken til brann.

Årsaken til brannen i vogntoget Gudvangtunellen er foreløpig ukjent.