NRK Meny
Normal

– Vil ta tid å finne årsaken

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det er vanskelige arbeidsforhold for etterforskerne etter helikopterulykke i Hardanger. – Det vil ta tid, innrømmer Havarikommisjonen og politiet.

Politiet slår fast at det vil ta lang tid å finne årsaken til helikopterulykken i Ullensvang i går fordi helikopteret er fullstendig utbrent og fordi ingen kan fortelle hva som skjedde inne i helikopteret like før det krasja inn i fjellet.

Mandag kveld styrta et helikopter med fem personer om bord inn i en fjellvegg i Ullensvang i Hardanger. Alle fem omkom i ulykka, som omtales som norgeshistoriens alvorligste helikopterulykke.

Havarikommisjonen starta arbeidet på åstedet i 15-tida i ettermiddag sammen med politiets kriminalteknikere. I kveld kom undersøkelsesteamet ned fra ulykkesstedet og konstaterte at arbeidsforholdene er vanskelige.

Undersøkelsesleder Ørnulf Lien forteller at helikoptervraket hadde store brannskader. Skadeomfanget gjør etterarbeidet svært vanskelig.

– Vi kom til et havaristed der det hadde vært brann, og et helikopter som hadde blitt betydelig ødelagt i brannen, forteller Lien til NRK.

Frakter vraket til Lillestrøm

Ørnulf Lien

Ørnulf Lien sier at Havarikommisjonen er ferdige med første del av undersøkelsene.

Foto: Bengt Roger Kåven / NRK

Havarikommisjonen gikk gjennom helikopteret og havaristedet på etterarbeidets første dag.

Lien forteller at første del av undersøkelsene er avslutta. Nå vil de frakte helikoptervraket og vrakdelene til hovedkvarteret i Lillestrøm, der det vil bli gjort tekniske undersøkelser.

I tillegg til å undersøke selve åstedet og helikopteret, vil politiet ta kontakt med folk som var vitner til ulykka, eller som kan sitte på informasjon som er viktig i saken.

– Nå skal vi samle sammen mye annen informasjon og prate med folk som har sett det, samt samle inn informasjon fra selskapet, forteller Lien, som ikke kan si noe om når undersøkelsene vil være ferdige.

Vanskelige arbeidsforhold

Ulykkesstedet ligger i et fjellområdet mellom Kinsarvik og Eidfjord. Området har ingen veiforbindelse – noe som gjør etterforskninga ekstra utfordrende.

– Det ligger vanskelig til, men det er ikke noe stort problem. I tillegg er det dessverre ingen som kan si noe om hva som skjedde om bord. Det gjør det nok litt vanskeligere, sier Øystein Rosseland, som er lensmann i Hardanger.

– For politiet og Havarikommisjonen er det viktig å finne årsaken til ulykka, men det vil sannsynligvis ta litt tid, legger han til.

Politiet kan ikke gå ut med detaljer om hvorfor helikopteret styrta og brant, men det kan ha vært ustabilt vær i område.

De døde obduseres

Politibetjent Torleif Fresvik fra det lokale lensmannskontoret forteller til NTB at de omkomne ble brakt ned fra fjellet tirsdag kveld, og at de vil fraktes videre til Bergen for obduksjon.

– De døde har omfattende skader, og vil bli obdusert de nærmeste dagene. Vi vet ingenting om årsaken, men håper etterforskningen kan gi svar, sier han til NTB.

De omkomne er pilot i Airlift Tore Bendigtsen Ystanes (39), Karianne Ringkjøb Dahl (29) og Siv Holtan (18) fra Bergen, Kjetil Bu fra Kinsarvik (27) og Andreas Søvik Fossmark (24) fra Vaksdal.

Havarikommisjonen i Kinsarvik

Havarikommisjonen avslutta første undersøkelsesdag i ettermiddag. Her kommer de ned fra fjellområdet helikopteret styrta i.

Foto: Ness, Jan Kåre / Scanpix

Tilfreds med sikkerheten

Helikoptre fra Airlift har tidligere vært involvert i tragiske ulykker. 18 mennesker har mistet livet i helikopterulykker de siste åra, 13 av dem omkom i ulykker med Airlift-helikoptre.

I løpet av de siste elleve åra har selskapets helikoptre vært involvert i 21 ulykker. Likevel hevder selskapet at de har gode rutiner, og at sikkerheten har toppprioritet hos dem.

– En ulykke er en tragisk hendelse, og særskilt når menneskeliv går tapt. I Airlift har vi ett fokus, og det er å kontinuerlig jobbe med sikkerhetsarbeidet. Her har vi en tett dialog med Luftfartstilsynet, som legger premissene for hva du kan gjøre i norsk innenriks helikoptertransport. De tilbakemeldingene vi får derfra, er at de er tilfredse med det sikkerhetsarbeidet Airlift gjør, sier Airlift-sjef Johnny Skoglund til NRK.

Av hensyn til ansatte i helikopterselskapet satte Airlift alle helikoptre på bakken tirsdag. Fra onsdag vil helikopterene imidlertid fly som normalt.

– Går inn på oss alle

Fire av personene som omkom i helikopterulykka hadde tett familiebånd til hverandre. De var også alle kjente fjes i bygda Kinsarvik, der helikopteret styrta.

Sogneprest i Kinsarvik, Bjørn Tore Sæle, besøkte familien til de omkomne natt til tirsdag. Han forteller at ulykke har gått hardt inn på alle innbyggerne i bygda.

– Det er jo naturlig å tenke at dette går voldsomt hardt inn på oss alle. Det er ikke så store samfunn. Vi kjenner til de fleste, om vi ikke kjenner dem nært og personlig. En slik ulykke rammer alle, forteller han Sæle.

Det er oppretta egne kriseteam for de pårørende i Kinsarvik, Eidfjor og Ullensvang Herad. Onsdag kveld er det åpen minnestund for de omkomne i Kinsarvik kirke.

Mer penger til helikoptersikkerhet

Ulykka har også gått inn på samferdselsminister Manghild Meltveit Kleppa, som tirsdag lovet mer penger til forskning på helikoptersikkerhet.

– Allerede i 2009 ble det oppretta et eget sikkerhetsforum for innenlands helikoptertrafikk. Jeg vet at de har bedt om midler til ei risikovurdering og eventuell oppfølging i forbindelse med 2012-budsjettet. De pengene skal på plass, sier Kleppa til NRK.

Kleppa sier at tankene i dag først og fremst går til de nærmeste pårørende.

De omkomne etter helikopterulykken i Hardanger. Bilde av ulykkesstedet.

De omkomne i helikopterulykka (fra venstre): Kjetil Bu (27), Karianne Ringkjøb Dahl (29), pilot Tore Bendigtsen Ystanes (39), Siv Holtan (18) og Andreas Søvik (24).

Foto: 330 Skvadron / Politiet

Siste video

Liv Holmefjord og Torbjørn Lorentzen følger 1000-meteren på skøyter i OL fra Fana IL sitt klubbhus på Nesttun i Bergen.
Programleiar: Mariann Reikerås
Programleiar: Mariann Reikerås