NRK Meny
Normal

– Vil minne Erna på at det trengs fortgang mellom Bergen og Voss

Hordalands-politikerne er fornøyde med satsingen på Ringeriksbanen, men mener et annet E16/jernbane-prosjekt haster vel så mye.

For andre gang på to uker er E16 stengt på grunn av jordras.

RASSTENGT: Bergensbanen og E16 mellom Bergen og Voss ble stengt av ras i mai.

Foto: Rikke Emlie Rusten/Helene Wiese-Hansen / NRK

I dag troppet Erna Solberg, Siv Jensen, Knut Arild Hareide og Trine Skei Grande opp på Sundvollen for å fortelle at de har som mål å få til byggestart for Ringeriksbanen i 2019.

Ringeriksbanen

NY STASJON HER: Statsminister Erna Solberg la i dag frem planer om ny Ringeriksbane på Sundvolden der ny stasjon vil ligge. KrF-leder Knut Arild Hareide var også til stede på pressekonferansen.

Foto: Anette Skafjeld / NRK

Det er i så fall ett år senere enn Venstre håpte på da regjeringen og samarbeidspartiene la frem statsbudsjettet for 2014.

LES MER: Meir pengar til jernbane - trur på raskare byggestart for Ringeriksbanen

Banen vil gi en times kortere reisetid mellom Bergen og Oslo, og binde Ringerike og Oslo tettere sammen. Prosjektet planlegges og bygges sammen med ny E16 mellom Skaret og Hønefoss.

LES MER: 26 milliarder til ny Ringeriksbane

– Gjør jernbanen mer konkurransedyktig

Målet er at utbyggingen skal være ferdig i 2024. Den nedkortede reisetiden på Bergensbanen, som også var en fanesak for forrige regjering, tas godt imot i vestlandshovedstaden.

– Dette er en positiv nyhet. Et enstemmig storting har gått inn for dette tidligere, og det er bra at regjeringen følger opp, sier byrådslederkandidat Harald Schjelderup (Ap).

Mens Høyre-, Frp-, KrF og Venstre-toppene presenterte saken på Sundvollen, var lokale representanter fra de samme partiene på plass på togstasjonen i Bergen.

Ulstein, Smith-Sivertsen, Horn, Nilsen og Hjemdal

RASKERE TOG: Dag Inge Ulstein (KrF), Martin Smith-Sivertsen (H), Erlend Horn (V) og Silje Hjemdal (Frp) troppet opp på jernbanestasjonen sammen med fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H).

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

– Dette er viktig for å gjøre jernbanen mer konkurransedyktig, sier byrådsleder Martin Smith-Sivertsen (H).

– Ønsker fortgang i Bergen-Voss

Ringeriksbanen har vært planlagt i lang tid, mens Vestlandets kombinerte E16- og jernbaneprosjekt har vært mer omtalt den siste tiden.

Trafikken har i år blitt rammet av flere ras mellom Bergen og Voss, og ulike løsninger for en ny vei og jernbane er under utredning.

Byrådslederkandidat i Bergen, Harald Schjelderup er på Arbeiderpartiets valgkampåpning på Ny-Krohn

AP-TOPP: Harald Schjelderup.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Jeg synes vi skal bruke anledningen til å komme med en påminnelse til Erna om at bergenserne og hordalendingene ønsker fortgang i utbyggingen av E16/Vossebanen, sier Schjelderup.

Også Smith-Sivertsen forventer at regjeringen etter hvert kommer med gode nyheter for Bergen-Voss.

– Jeg har forventninger til at man finner gode løsninger. Det er nødvendig å gjøre jernbanen mer moderne, og veien sikrere. Men Ringeriksbanen lå først i køen, og dette er en gladsak for vår region, sier han.

– Må ha like stor satsing

Også stortingspolitiker Kjersti Toppe (Sp) fra Hordaland er opptatt av Bergen-Voss.

– Det er flott at samarbeidspartiene forplikter seg til å starte bygging i 2019, det er bare et år etter det de rødgrønne forpliktet seg til i Nasjonal Transportplan. Jeg mener vi må stå sammen om å kreve at det kommer like stor satsing på Bergen-Voss. Det er dårlig nytt at avgjørelsen om dette er utsatt til etter valget, mens en finner rom for å prioritere Ringeriksbanen før, sier Toppe.

LES OGSÅ: Solvik-Olsen: Skal se nærmere på planene for ny E16

Siste video

Ein person mista livet då eit stort snø- og jordras trefte Odda i 1993.
Programleiar er Jan Børge Leirvik
Programleiar er Jan Børge Leirvik