Tirsdag fortalte NRK at Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) ikke har ressurser til å granske fritidsbåtulykker.
Sjøfartsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Olav Akselsen mener politikerne må prioritere arbeidet, noe de ifølge sjøfartsdirektøren ikke gjør.
– Det er viktig at vi vet mer om hvorfor disse ulykkene skjer, men foreløpig har ikke dette blitt tatt opp av politiske myndigheter, sa Akselsen til NRK tirsdag.
Nærings- og fiskeridepartementet sier til NRK at de ikke har vært klar over at kommisjonen ikke har hatt ressurser til å granske ulykkene.
– Der det er mistanke om spesielle ulykkesårsaker er det klart at Statens Havarikommisjon for Transport vil ønske å gjøre videre undersøkelser. Dagens regelverk for undersøkelse av sjøulykker ble senest evaluert i 2014, uten at det ble avdekket et behov for å sette i gang lovendringer, sier statssekretær i departementet, Dilek Ayhan (H) til NRK.
- LES OGSÅ: Flere dør i båtulykker enn på lenge
– Ikke nødvendig
Havarikommisjonen har i syv år hatt muligheten til å granske fritidsbåtulykker. Likevel blir ikke arbeidet gjort.
Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) krever at havarikommisjonen skal granske alle fritidsbåtulykker.
– Vi syns det er meget uheldig at kommisjonen ikke gransker småbåtulykker. Det må de begynne med, fordi man kan trekke mye lærdom av det, sier Tor Manum, regionleder i KNBF på Vestlandet.
Statssekretæren mener undersøkelser viser at det ikke er behov for å undersøke småbåtulykker.
– Dagens regelverk for undersøkelse av sjøulykker ble senest evaluert i 2014, uten at det ble avdekket et behov for å sette i gang lovendringer, sier Ayhan.
Direktør William J. Bertheussen i Statens Havarikommisjon for Transport har sett departementet syn i saken, men vil ikke kommentere saken ytterligere.
– Vi har en god styringsdialog med departementet og vi skal selvfølgelig følge opp arbeidet vi er pålagt å gjøre, sier Bertheussen til NRK.