Hopp til innhold

– Vegvesenet sier nei til tunnel på vidda

Statens vegvesen anbefaler samferdselsministeren å heller satse på E134 over Haukeli og riksvei 52 gjennom Hemsedal.

Kolonnekjøring riksvei 7

NEI TIL TUNNEL PÅ HARDANGERVIDDA: Vegvesenet vil heller satse på E134 og rv. 7 og 52 over Hemsedalsfjellet, ifølge VGs kilder.

Foto: Per Håkon Solberg / NRK

Onsdag overleverer Statens vegvesen «Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet» til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Rapporten er en del av planarbeidet til neste Nasjonal Transportplan.

Ifølge VGs kilder anbefaler vegvesenet å satse på opprusting av E134 gjennom Buskerud og Telemark, over Haukeli og til Odda. I tillegg vil vegvesenet anbefale riksvei 52, fra Lærdal til Gol over Hemsedalsfjellet, og videre på rv. 7 til Ringerike, som den andre fjellovergangen det skal satses på.

– Målet er å få veiforbindelser mellom øst og vest med 100 prosent åpningstid, hele året og hele døgnet. Det mener vi er mulig, med tunneler og andre tiltak, sier lederen av vegvesenets utredningsarbeid, Hans Sliborn, til VG.

Mye vinterstengt

Trafikk på Hardangerbrua

AVHENGIG AV TUNNEL: Uten tunnel under vidda må bilistene på Hardangerbrua betaler bompenger i flere år ekstra.

Foto: Geir Brekke / Statens vegvesen

Prioriteringen av E134 og rv. 7 og 52 over Hemsedalsfjellet betyr dårlig nytt for dem som ønsker bedre E16 over Filefjell, og tunnel under Hardangervidda på riksvei 7.

Hardangervidda er stengt i hundrevis av timer hver vinter, og er ifølge bomselskapet på Hardangerbrua en sterkt medvirkende årsak til at bilistene der nå ser ut til å måtte betale bompenger i flere år ekstra.

– Hvis man får en sikker forbindelse vinterstid, vil ting endre seg totalt, sa styreleder i Hardangerbrua AS, Einar Lutro, til NRK tidligere denne måneden.

– Nøkkelen til helårsarbeidsplasser

Folkemøte i Eidfjord

FOLKEMØTE: Over 400 samlet seg i Eidfjord.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Sterke krefter på begge siden av Hardangervidda jobber for tunnel. I november samlet over 400 personer seg til folkemøte i Eidfjord om tunnelen.

Ønsket er å korte ned dagens strekning på 42 kilometer til en ny vintersikker veg på 28 kilometer mellom Haugastøl og Maurset.

– Riksvei 7 er nøkkelen til helårsarbeidsplasser. Det er stadig flere som ønsker å reise over Hardangervidda, og vi sliter med denne veien både i Hallingdal og i Hardanger, sa Edmund Utne, direktør for Hotell Ullensvang, under møtet.

Men ifølge VGs kilder vil vegvesenet altså vende tommelen ned for prosjektet i utredningen de overleverer samferdselsministeren i morgen.