NRK Meny
Normal

– Tungt å bli gransket i dødsulykken

Hver gang en flytekniker gjør en endring eller kontrollerer et helikopter, signerer han på det. – Fram til man har funnet en årsak, er det mange som tar dette tungt, sier Jostein Voll, flytekniker i CHC Helikopter Service.

Vrakdeler fra helikopter på Haakonsvern

HAVARIKOMMISJONEN: I en hanger på Haakonsvern ligger alle vrakdelene som er funnet spredt ut. Søkene etter flere deler ble avsluttet onsdag. Ansatte i CHC Helikopter Service og i helikopterprodusenten Airbus bistår i undersøkelsene.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB Scanpix

– Som flytekniker skal du signere navnet ditt på alle oppgaver du har utført, hver test og endring på helikopteret. Bare noen få har sertifikat til å signere for at helikopteret er klart til flyvning. Dersom det går galt vil det bli oppdaget, sier en flytekniker i CHC Helikopter Service.

Selskapet eier helikopteret som styrtet med 13 personer utenfor Turøy i Hordaland. NRK har vært i kontakt med flere flyteknikere i CHC Helikopter Service. De vil være anonyme mens kollegaer sørger over tapet av to ansatte.

Selskapet har vært gjennom nedbemanninger og tapte nylig en milliardkontrakt til en konkurrent. Ansatte sier til NRK at de har opplevd et økt press på effektivitet. Flyteknikeren sier likevel at han er sikker på at det ikke har påvirket vedlikeholdet han og kollegaer gjør på helikopterne.

– Det betyr å sende en kollega opp i en utrygg maskin, det gjør man bare ikke. Det er et ansvar man kjenner på. Derfor føler jeg meg trygg på at ikke vedlikeholdet er dårligere, sier teknikeren.

– Tungt å bli gransket

Han får støtte fra Jostein Voll, flytekniker og skiftleder i CHC. Voll er tillitsvalgt i Mekanikerforeningen ved CHC Helikopter Service.

– Jeg kan skrive under på at ikke økonomi påvirker kvaliteten og sikkerhetsarbeidet. Flyteknikere tar ikke hensyn til budsjett og den slags, de har fullt fokus på sikkerhet, sier Voll.

Han har vært ved ulykkesstedet og bistått i granskningen av ulykken. Havarikommisjonen har oversikt over hvem som utførte arbeid på helikopteret og kan ta inn ansatte til intervju. Flere flyteknikere sier til NRK at selv om de ikke har grunn til å mistenke at ansatte har gjort feil, er det ubehagelig å bli gransket.

– Det er klart at fram til man har funnet en årsak er det mange som tar dette tungt. Det er ulikt hvordan ansatte reagerer, men det er selvsagt tungt, sier Jostein Voll.

Rotorblader foran vrakdeler fra ulykkeshelikopter på Haakonsvern

ROTORBLADER: Havarikommisjonen vil undersøke hovedrotoren og festet på helikopteret. Noen biter fra festet er fortsatt savnet.

Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB Scanpix

Reagerer på «friskmelding» av helikopteret

Helikoptermodellen ble satt på bakken etter ulykken, men produsenten Airbus sa mandag at de trygt kunne settes i trafikk igjen. Havarikommisjonen har ikke støttet konklusjonen. Airbus har siden bedt om en full gjennomgang av helikoptermodellens feste for hovedrotoren.

– Det er for tidlig å si hva årsaken til ulykken er. Ettersom hovedrotoren har forlatt helikopteret er det en naturlig ting å undersøke. Der mangler vi noen vrakbiter, sier Kåre Halvorsen i havarikommisjonen.

Selskapets tidlige konklusjon gjør at flyteknikere NRK har snakket med føler mistanken rettes mot dem.

– Det er for tidlig å «friskmelde» helikopteret. De kan umulig ha sett nok data fra helikopteret, sier en flytekniker ved CHC i Stavanger.

Siste video

Aune og Vebjørn Sand med lågterskel kunstutstilling i Bergen.
Programleder er Mariann Reikerås.