Hopp til innhold

– Skadeomfanget vil ha mye å si for hvordan fregatten berges

ØYGARDEN (NRK): Arbeidet med å sikre milliardfregatten har pågått hele natt til lørdag. Nå er seks av ti vaiere festet om bord og på land.

Fregatt på grunn

STOR JOBB: Det er en stor jobb knyttet til flyttingen av fregatten fra der den ligger nå i fjæren i Øygarden til Haakonsvern.

Foto: Helena Viktoria Johnsen / NRK

SISTE: Kommunikasjonssjef i Sjøforsvaret, Torill Herland, forteller til NRK lørdag formiddag at det har vært stort driv i arbeidet som har pågått natt til lørdag.

– Det går jevnt og trutt fremover. Vi har nå seks av ti vaiere festet om bord og på land.

Herland forteller at neste fase vil innebære å stramme opp fartøyet, men at det er en viss usikkerhet rundt hva som vil skje når man strammer vaierne.

Arbeidet med å stabilisere og stramme opp fregatten skal gjøres ferdig i løpet av helgen, bekrefter Herland. Hun forteller at det må jobbes sakte men sikkert for å ikke gjøre mer skade, eller senke fartøyet.

– Vi har for lite kunnskap om det som er på innsiden - hvor mye vann det er om bord og hvor vannet er. Det har med balansering av fartøyet å gjøre.

– Vi vet ikke hva som møter oss når vi kommer under dekk

Etter at fartøyet strammes er planen å sende ut dykkere i vannet og folk om bord på fregatten for å inspisere og vurdere skadeomfanget på nært hold.

– Dette vil være grunnlaget for neste fase igjen, som da vil være selve bergingen av fregatten.

Mulighetene for å tette hullet i skroget og løfte fregatten over på en lekter vurderes. Om dette lar seg gjøre, er en mulig plan å frakte fregatten med en lekter til Haakonsvern.

Stor flenge på siden av fregatten Helge Instad

STOR FLENGE: Slik ser fregatten KNM Helge Ingstad ut etter å ha kollidert med tankskipet Sola TS.

Foto: KV Bergen / Forsvaret

Herland forteller likevel at skadeomfanget vil ha mye å si for hvordan fregatten kan berges.

– Vi trenger flere alternative muligheter i og med at vi ikke nå vet helt hva som møter oss når vi kommer under dekk.

Forsvaret overtok ansvaret for ulykkesstedet fra politiet på fredag. Nå koordinerer fartøyet Olav Tryggvasson, som er en kommandoplattform, operasjonen.

Det tas også forbehold om akutt forurensing, og Forsvaret har et kystvaktfartøy med innsatsleder som står klar med mottiltak som kan iverksettes.

Sola TS har seilt videre

Samtidig som arbeidet i Øygarden fortsatt pågår, har tankskipet Sola TS fått seile videre.

To dager etter kollisjonen med fregatten bekrefter rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement S.A overfor NRK at skipet seilte mot Storbritannia lørdag morgen.

Tankskipet Sola TS

HAR SEILT VIDERE: Sola TS kolliderte med fregatten natt til torsdag. Lørdag morgen fikk tankskipet seile videre til Storbritannia.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Har ligget stabilt på tross av flo og fjære

Torsdag kveld var det knyttet stor spenning til om fregatten KNM «Helge Ingstad» ville overleve natten. Sjøforsvaret fryktet at floen ville få fregatten til å bevege på seg.

Fredag morgen forteller operasjonssentralen i politiet at skipet har ligget i ro i hele natt.

Siste oppdatering fra Sjøforsvaret klokken 08.00 er at arbeidet med å få festet fregatten til land har gått som planlagt.

– Sveisearbeidet med festepunkter på skroget anser vi som tilfredsstillende. Hullene som er boret og fundamentet som er satt på land må nå herdes før vaiere kan strekkes. Når dette arbeidet er gjort vil fregatten være sikret til at vi kan gå videre med bergingsarbeidet, sier kapteinløytnant i Sjøforsvaret, Thomas Gjesdal.

Forsvaret brukte slepebåter for å hindre fregatten fra å skli fra land.

Lite forurensning

Kystverkets overvåkningsfly filmet skadestedet i 08.00-tiden fredag morgen. De om bord på flyet kunne rapportere om svært lite forurensning i området.

– Deres observasjoner var svært oppløftende. Kort forklart rapporterer de at det ser veldig mye bedre ut enn i går, og at det er svært lite igjen av forurensningen. Det er også svært lite som lekker ut fra havaristen. Dette kontrolleres med lenser, skriver Kystverket på sin nettside.

Videoen er filmet av Kystverkets overvåkningsfly og viser at det er lite forurensning igjen i området.

Undersøker skipet

Det var natt til torsdag at fregatten til Forsvaret kolliderte med tankskipet Sola TS, i Hjeltefjorden like utenfor Stureterminalen.

137 personer på fregatten ble evakuert. Fartøyet mistet styre- og flyteevnen, og Forsvaret bestemte seg for å dytte fregatten på grunn for å hindre den i å synke.

Åtte personer ble lettere skadet i sammenstøtet.

Mens Havarikommisjonen og politiet jobber med å finne årsaken til ulykken, jobbes det på spreng med å redde milliardfregatten. I hele natt har mannskap jobbet for å bolte selve skipet fast til land.

Sentralt i Havarikommisjonens arbeid er digitale spor, som radiokommunikasjonen mellom fregatten, tankskipet og sjøtrafikksentralen på Fedje

– Vi er midt i prosessen med å danne oss et bilde av hendelsesforløpet. Vi har en del informasjon, men det er kun små biter. Vi trenger mer tid før vi kan si noe om hele hendelsesforløpet, sier avdelingsdirektør Dag Sverre Liseth, leder av sjøfartsavdelingen i Statens havarikommisjon for transport.