Hopp til innhold

– Kleppas «nye» kunnskap om dieselbiler er gammelt nytt

Regjeringen setter opp igjen prisene på dieselbiler på grunn utslippene. – Men helsefarene ved disse utslippene har vi visst om lenge, sier eksperter.

Danmarksplass

LUFTFORURENSING: I november i fjor ble det målt svært dårlig luftkvalitet på Danmarksplass i Bergen. Utslippene fra dieselbiler berører astmatikerne og andre i storbyene.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Bilkø i Sinsenkrysset i Oslo

STOR ØKNING: Etter avgiften ble redusert har dieselbiler blitt svært populært. 70 prosent av nyregistrerte biler i Norge sist år var dieselbiler.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Bare to år etter at regjeringen satte ned avgiften på dieselbiler varsler samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa at dieselbiler nå skal bli dyrere .

Kleppa begrunner snuoperasjonen med ny kunnskap om hvordan utslippene fra dieselbilene berører astmatikerne og andre i storbyene.

– Vi har alltid visst at det er høye utslipp av NO2 fra dieselbiler, forteller overlege ved Helsevernetaten i Bergen kommune, Arve Bang.

40 ganger mer gass

Etter avgiften på dieselbiler ble redusert har disse bilene blitt svært populære. 70 prosent av nyregistrerte biler i Norge i 2010 var dieselbiler.

Bare i Bergen kom det 5200 nye dieselbiler på veiene i fjor.

Dieselbiler slipper ut opp til 40 ganger mer NO2-gass enn bensinbiler, en gass som kan være svært helseskadelig.

Øker risikoen for død

NO2 avsettes helt nederst i lungene. Der vil man få en betennelseslignende irritasjon.

– Det antas at langvarig eksponering av NO2 kan øke risikoen for død hos dem som har en kronisk lungesykdom, forteller overlege Bang.

– Kjent lenge

Også Folkehelseinstituttet bekrefter at de helseskadelige effektene av NO2 har vært kjent lenge.

– NO2 er en gammel kjenning. Den har blitt undersøkt og regulert siden 80-tallet, sier Per Schwarze, avdelingsdirektør for luftforurensning.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil ikke kommentere saken.