Hopp til innhold

Ringeriksbanen kan bli to år forsinket

Politikerne har lovet byggestart for Ringeriksbanen i 2018. Det skjer ikke før 2020, svarer Jernbaneverket.

Finse stasjon

LENGRE VENTETID: Bergensbanen på sin høyeste stasjon, Finse. Nå kan det se ut som vi må vente enda lengre på at reisetiden over fjellet med tog skal bli kortere.

Foto: Ingolf Nistad / Flickr

Ringeriksbanen er ett av de viktigste kortsiktige oppgraderingene på Bergensbanen, og vil kutte reisetiden mellom Oslo og Bergen med oppunder én time.

Før valget i fjor var alle parti samstemte i sine valgløfter: Ringeriksbanen skal starte opp i 2018. Men Jernbaneverket, som skal bygge toglinjen, mener det ikke er realisme i det politikerne har lovet.

– Jeg tror ikke det er praktisk mulig rett og slett, sier Lars Christian Stendal, utviklingsdirektør i Jernbaneverket.

Kaldt vann i årene

Det har vært mer eller mindre en bevisst trenering fra de rødgrønne.

Terje Breivik, nestleder i Venstre

Det opprinnelige statsbudsjett for 2014 hadde ingen løfter om anleggsstart for Ringeriksbanen. Men etter at Venstre fikk flertall for 100 millioner mer til planlegging av den nye traseen, ble det like før jul lovet byggestart i 2018.

Mens mange togentusiaster har jublet, prøver Jernbaneverket å dempe forventningene. Stendal mener vi må vente til neste tiår før byggingen kan starte.

Terje Breivik

SKUFFET: Terje Breivik er negativt overrasket over Jernbaneverkets dystre spådom. Han skylder på SV, Sp og Ap.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

– Følger vi planene vi har i dag vil det bli 2020 før vi kan komme i gang. Hvis vi er heldige og dyktige finnes det noen muligheter som gjør at vi kanskje kan spare inn ett år, sier Stendal til NRK.

Med andre ord tror Jernbaneverket at i aller beste fall vil Ringeriksbanen komme i gang i 2019.

– Vanskelig område å bygge i

Ringeriksbanen skal gå mellom Sandvika i Bærum og Hønefoss i Ringerike, og den nye strekningen korter Bergensbanen ned med 60 kilometer. Passasjerer vil komme seg fra øst til vest på fem og en halv time på de raskeste avgangene, mot seks og en halv i dag.

Jernbaneverket skylder på et krevende utbyggingsområde.

– Det er et veldig vanskelig område vi beveger oss gjennom, med veldig høyt konfliktnivå på natur, miljø, landbruk, kulturminner og kulturlandskap, sier Stendal.

Saken fortsetter under bildet.

Ringeriksbanen

60 KM INNSPARING: Slik vil Ringeriksbanen bli bygget - traseen vil gjøre Bergensbanen 60 kilometer kortere.

Foto: Illustrasjon

Skylder på de rødgrønne

Det skuffer nestleder i Venstre, Terje Breivik. Han er ikke fornøyd med de dystre spådommene til Jernbaneverket.

– Ambisjonen om 2018 må være mulig. Vi må gjøre det vi kan for at det blir en realitet, sier han.

Breivik mener det er den avgåtte rødgrønne regjeringen som må ta ansvaret om arbeidet ikke kommer i gang i 2018. Han peker på at planleggingen av en utdatert enkeltsporet jernbane lenge var på planen og først helt ble skrinlagt i 2012.

Audun Lysbakken

TAR IKKE SKYLDEN: Skivebom å skylde på den forrige regjeringen, mener SV-leder Audun Lysbakken.

Foto: Svein Olsson/NRK

– Det har vært mer eller mindre en bevisst trenering, hevder Venstres nestleder.

– Venstre er avslørt

SV-leder Audun Lysbakken mener Breivik bommer med kritikken.

– Venstre er jo avslørt her. Terje Brevik og Venstre snakket om 2018 i høst, og siden i høst er det kun deres eget flertall som har hatt ansvaret, sier han.

Venstre svarer med å tviholde på byggestart om fire år.

– Jeg vil ta kontakt med politisk ledelse i samferdselsdepartementet og få dem til å gjøre det som er nødvendig for å sikre at prosjektet ikke blir utsatt mer enn høyst nødvendig.