Hopp til innhold

– Piloten styrte helikopteret uforsvarlig

Har innrømmet at han var på pub og drakk alkohol kvelden før ulykken.

Helikopterstyrt i Røldal 2

STYRTET: Fem personer var om bord da helikopteret krasjet i Røldal i 2013.

Foto: Egil Torheim / NRK

Havarikommisjonen konkluderer med at piloten som styrte ulykkeshelikopteret i Røldal feilberegnet en brå sving. Det kommer frem i Statens Havarikommisjon sin rapport etter ulykken som skjedde 27. april i fjor.

Det var fem personer om bord i helikopteret som tok av fra Hordatun Hotel. Oppdraget var å transportere sikkerhetsmannskaper som var leid inn til arrangementet Røldal Freeride 2013.

– Urovekkende

William J. Bertheussen

William Bertheussen, direktør i Statens Havarikommisjon for Transport.

Foto: Hansen, Alf Ove / SCANPIX

I rapporten skriver Havarikommisjonen at helikopteret var under stigning langs skianlegget da det gikk for lavt og traff bakken i en krapp 360 graders sving.

– Havarikommisjonen har gjort en sikkerhetsundersøkelse, og det er viktig å ha klart for seg at vi ikke skal fordele skyld og ansvar. Men basert på undersøkelsen mener vi at ulykken er en følge av feilberegning ved brå manøvrering i lav høyde, sier direktør William Bertheussen, i Statens Havarikommisjon for Transport.

– Kommisjonen finner det urovekkende at fartøysjefen utførte en slik manøver med passasjerer om bord, sier Bertheussen.

Les hele. Havarikommisjonens rapport etter Røldal-ulykken

– Kan ha vært påvirket av alkohol

Rapporten påpeker også at alkometertester foretatt av politiet indikerer at fartøysjefen kan ha vært påvirket av alkohol. Havarikommisjonen mener dette i så fall vil ha virket negativt inn på hans beslutninger og ytelser, står det i rapporten.

Promillemistanken mot piloten oppstod umiddelbart etter ulykken. Da politiet kom til stedet ble det tatt en utåndingsprøve av piloten. En ny prøve ble tatt halvannen time senere. Begge indikerte ifølge Havarikommisjonen alkoholinnhold i blodet, høyere enn tillatt i luftfartsloven (0,2 promille). Det ble også tatt blodprøve, men blodprøven som skulle vise eventuell ruspåvirkning, forsvant sporløst fra Odda lensmannskontor.

Piloten har forklart til Havarikommisjonen at han hadde vært på et utested i Røldal kvelden før ulykken, men at han var måteholden med alkohol. Han skal ha avsluttet klokken 23.30 og lagt seg på hotellet. Dagen etter følte han seg uthvilt og i stand til å fly.

Fonnafly sier seg enig

Ingen personer ble alvorlig skadd i ulykken, men halepartiet ble revet av helikopteret. Havarikommisjonen har ikke funnet tekniske feil ved helikopteret

Kommisjonen finner det urovekkende at fartøysjefen utførte en slik manøver med passasjerer om bord.

William Bertheussen, direktør i Statens Havarikommisjon for Transport.

som kan ha hatt noe med ulykken å gjøre.

Fonnafly som sto for flyvningen sier seg enig med Havarikommisjonen i at årsaken var uforsvarlig flyvning av piloten.

– Vi er enige i denne konklusjonen, sier daglig leder i Fonnafly, Sverre Underbakke.

Politiet etterforsker fremdeles

Fonnafly opplyser at piloten fremdeles er ansatt i firmaet, men at han ikke har flydd siden ulykken. Selskapet har avventet Havarikommisjonens rapport, og venter også på at politiet skal etterforske saken ferdig.

Selskapet er også enig med Havarikommisjonen i at piloten tok sjanser og gjorde en unødvendig manøver.

– Vi arbeider kontinuerlig med våre piloter for å skape en sterk trygghetskultur, og vi vil nå bruke rapporten aktivt i det arbeidet, opplyser Underbakke.

Etter ulykken innførte Fonnafly interne regler som begrenser flyging i lav høyde.