Hopp til innhold

Kari byttet bank etter sluttpakke-skandalen

Kari Romslo ville ikke være kunde i Sparebanken Vest etter fallskjerm-skandalen. Kundene er sinte, men de færreste vil gjøre som Kari og gå, ifølge omdømmeekspert.

Kundene i Sparebanken Vest reagerer på at styret betalte gigantbeløp i sluttpakke til den tidligere direktøren.

SE VIDEO: Kari Romsdal har vært kunde i Sparebanken Vest i 60 år. Hun er en av flere kunder som reagerer kraftig på sluttpakken Sparebanken Vest betalte sin tidligere direktør.

Sparebanken Vest møter sterke reaksjoner fra kunder, som ikke liker at styret betalte ut en sjenerøs sluttpakke for å få den tidligere direktøren til å gå.

Bergens Tidende omtalte først de 32 millionene Stein Klakegg fikk med seg da han forlot Sparebanken Vest. 15 millioner kroner er pensjon han har oppspart, resten er såkalt etterlønn.

Kari Romslo har vært kunde i banken i seksti år.

– Da vi fikk høre om dette i forrige uke, sa jeg til mannen min «nå er det på tide», sier Romslo.

Skandalen var dråpen som fikk ekteparet til å si opp kundeforholdet sitt.

Sterke reaksjoner

INFOSJEF

REAKSJONER: Kunder ringer til kundeservice og truer med å forlate banken, forteller informasjonssjef i Sparebanken Vest, Lars Ove Breivik.

Foto: Lars Christian Wallace

– Vi har fått en del reaksjoner fra kunder. De fleste uttrykker misnøye, sier informasjonssjef Lars Ove Breivik.

Rørleggersvennenes Forening har varslet at de bytter bank i protest. Senterungdomen ber kundene om å gjøre det samme.

– Jeg mener dette er et slag i ansiktet for vanlige arbeidsfolk, sier Geir Indrefjord, leder for Senterungdomen i Bergen.

LES OGSÅ: Forsvarer Klakeggs million-sluttpakke

Nordmenn bryr seg ikke

De som velger å bytte bank nå, tilhører en veldig liten gruppe mener omdømmeprofessor ved NHH, Tor Wallin Andreassen. Han tror ikke at skandalen vil få merkbare konsekvenser for banken.

– Alle data og undersøkelser vi har viser at folk er mer gift med sine banker enn med ektemaken sin. Jeg tror opprøret vil legge seg om en dag eller to, sier Andreassen.

Til tross for råd fra Forbrukerrådet og økonomieksperter, så skifter ikke nordmenn bank. Bankene sine kundeforhold varer i gjennomsnitt i 20 år.

– De fleste er misunnelige på det, det er lenger enn mange ekteskap, sier Andreassen.

– Mer luftballong enn fallskjerm

Rykteekspert

RYKTEEKSPERT: Professor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole.

Foto: Lars Christian Wallace

Professoren tviler ikke på at sluttpakken har truffet en nerve hos mange kunder.

Sparebanken Vest har lagt ned flere lokalkontor for å kutte ned på utgiftene. I fjor mistet 60 personer jobben da banken skulle nedbemanne.

Målet var å spare 30 millioner kroner, altså tilnærmet lik beløpet Klakegg fikk med seg i fallskjerm. Halvparten er pensjon han har krav på utenom avtalen, men det er likevel et sammentreff kundene legger merke til mener omdømmeeksperten.

Han beskriver Klakeggs sluttpakke som en «luftballong mer enn en fallskjerm».

– I denne saken er det åpenbart at det rammer folk sin rettferdighetssans. Du har urettferdigheten med at noen mister jobben sin eller lokalbanken sin på den ene siden, mens på den andre siden tar ledelsen helt av når det gjelder direktøren, sier Andreassen.

Kommer en hverdag

Likevel tror professoren at stormen vil blåse over på en dag eller to, uten at bankens rykte får varige mén.

– Dette er det veldig sjelden at banker gjør, og det har folk lagt merke til. Detet er et engangstilfelle. Det er ikke noe som signaliserer en ukultur, sier Andreassen.

Likevel er det ikke unikt i norsk sammenheng, ifølge Andreassen.

– Norgeshistorien er full av ledere som får bedre betalt etter at de går av enn mens de jobber. Det er et problem altså! De burde heller være lønnet for en skikkelig jobb.

Vurderer å «slå opp»

Selv om Sparebanken Vest har fått mange tilbakemeldinger, er det få som tar steget fullt ut.

– Vi har ennå ikke merket at særlig mange har sagt opp kundeforholdet, men noen har varslet at de vurderer det, sier informasjonssjef Lars Ove Breivik.

– Hva det gjør med omdømmet vårt får andre vurdere, men vi skal jobbe med å bygge opp igjen tilliten hos kundene våre, sier Breivik.