Hopp til innhold

– Kunne bare skjedd i Bergen

Markedshøyskolerektor, pr-ekspert og bergenser Trond Blindheim mener Bergen er den eneste norske byen som kunne fått en pepperkakeby og et Google-stunt til å bli verdenskjent.

Pepperkakeby og froskemenn

Historiene om Pepperkakebyen og froskemannsstuntet har gått verden rundt.

– Det er typisk bergensk å være sprø, patriotisk, engasjert og full av sprø innfall. Disse to episodene kunne ikke utspilt seg i noen annen norsk by, kanskje med unntak av Tromsø, mener Blindheim.

Verdenskjent

Før jul ble Bergen snudd på hodet av galskap, raseri og dugnadsånd da det ble begått hærverk i Pepperkakebyen . Denne uken var det på´an igjen, etter at to bergensere sørget for å bli fotografert i Googles nye tjeneste Street View iført froskemannsutstyr – i 20 graders varme .

Nettversjoner av begge disse hendelsene har gått verden rundt. Blindheim mener man ikke skal undervurdere den markedsføringsmessige virkningen av stuntene.

Bygger merkevaren Bergen

– Bergen er jo ikke en by: Det er en assosiasjon, en tilstand. Det er nettopp dette som gjør Bergen så attraktiv. Her møter man folk, steder og hendelser som ikke finnes i andre byer. Slik sett kan du si at pepperkakeby-historien og Google-stuntet er med på å bygge opp under merkevaren Bergen, mener Blindheim.

– Ikke identitetsløs som Oslo

Med andre ord: Selv om folk fra andre kanter av landet synest bergenserne er selvgode, irriterende hissige og unødvendig patriotiske, virker ikke dette negativt inn på Bergen som reisemål og merkevare.

– Dette er med på å gi Bergen identitet og særegenhet. Oslo og hovedsteder flest er et lappeteppe der det er vanskelig å peke på hva som er unikt og selve essensen av byen. I Bergen har man dette i overflod. Og det er slike ting folk ofte ønsker å oppleve, mener Blindheim.

Blir kjent og husket

Blindheim advarer imidlertid folk mot å tro at store presseoppslag om pepperkakehærverk og Google-stunt i internasjonale media vil få turistene til å strømme til Bergen. Men:

– Merkevarebygging handler jo om å bli kjent for noe, å være i bevisstheten til folk. Det har Bergen klart å bli i enda sterkere grad etter disse to episodene. Og dermed er byen kanskje fremme i bevisstheten til folk som skal velge reisemål, sier Blindheim.