– Jeg oppfattet ikke at dette skjedde på ordentlig

HAAKONSVERN (NRK): Knut Sander Blakkestad våknet av høye rop og vann som strømmet inn i lugaren. Nå forteller han og kollega Tora Seth Reinertsen om dramatiske minutter i nattemørket.

Knut Sander Blakkestad (20) våknet av risting og høye rop. Da han åpnet gardinene rundt køyene, så han vann på gulvet.

Knut Sander Blakkestad (20) våknet av risting og høye rop. Da han åpnet gardinene rundt køyene, så han vann på gulvet.

Fredag ettermiddag får NRK møte to av dem som var om bord da fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med et tankskip.

Knut Sander Blakkestad (20) lå og sov og ble vekket av risting og bråk.

– Jeg trodde bare det var maskineriet eller bølger, og prøvde å sove. Men så hørte jeg folk rope i gangen at det var «flooding», som er det vi roper hvis vi ser at det er vannintrengelse.

Han åpnet gardinene rundt køyene og så at det var vann på gulvet.

– Da hoppet jeg ut av sengen og prøvde å vekke de andre. Så måtte jeg komme meg av gårde. Jeg klarte ikke å tenke så mye.

Blakkestad sov på babord side, motsatt side av hvor flengen på fregatten kom.

– Jeg bare gjorde det vi har trent på. Jeg var egentlig ikke redd, jeg oppfattet ikke at dette skjedde på ordentlig.

Hendelsen føles mer ekte i dag, enn hva det gjorde i går, sier Blakstad som er glad alle kom fra det uten store skader.

Spiste nattmat da det smalt

Tora Seth Reinertsen (22) var våken og spiste tomatsuppe da kollisjonen skjedde.

– Vi måtte holde oss fast i bordet. Det var høy lyd og bevegelse i fartøyet. Vi som var våkne hadde mentalt overskudd og det var tydelig at vi hadde truffet noe.

Reinertsen tok på seg ekstrautstyr som skulle beskytte mot brann og gikk ned i kontrollrommet for å bidra.

– Jeg var aller mest bekymret for mine kolleger.

Mannskapet har trent på nødssituasjoner og hadde faste steder de skulle møte opp. Da de kom seg på land fikk Reinertsen låne telefon av en kollega.

– Jeg ringte mamma. Hennes nummer kan jeg jo utenat.

Tora Seth Reinertsen

BRÅ SLUTT: Nattmaten ble brått avsluttet da fartøyet kolliderte, forteller Tora Seth Reinertsen.

Foto: Elise Angell / NRK

Mannskapet har ikke fått reise hjem

Fredag har Reinertsen og Blakkestad vært på debrif i forsvarets regi, sammen med andre fra mannskapet som var med på kollisjonen.

Roar Størksen, sanitetsleder ved Haakonsvern, forteller at hele mannskapet har vært samlet for å gå gjennom et program som forsvaret har gjort seg gode erfaringer med.

– Først må vi få dem til å senke skuldrene og kjede seg før vi bearbeider det som har skjedd i grupper. De skal snakke sammen og sette sammen bitene.

I helgen blir alle sendt hjem, for deretter å komme tilbake på tirsdag.

– Målet er å få dem ut for å seile i neste uke. Vi må få de opp på hesten igjen.

– Vi har ingenting på land å gjøre

Blakkestad er usikker på om han ønsker seg ut på sjøen med det første. Reinertsen er derimot ikke i tvil.

– Nå skal vi ut på sjøen så fort som mulig. Vi er en godt trent besetning. Vi har ingenting på land å gjøre.

Flere blant mannskapet måtte forlate lugaren uten å kle på seg. Mange rakk ikke ta med seg eiendeler og mangler i dag både nøkler, mobiler og kredittkort.

Lugar på fregatten KNM «Thor Heyerdahl»

TRANGT: Køyene ligger tett i tett under dekk på Helge Ingstads søsterskip KNM Thor Heyerdahl. I motsetning til de nederste lugarene, har de øverste en korridor mellom seg og skroget. Disse kan derfor være bedre beskyttet.

Foto: Therese Pisani Grimstad / NRK

Menige sover nederst

NRK har vært på omvisning i Helge Ingstads søsterskip, Thor Heyerdahl, i dag. De to skipene er identiske:

De menige har de nederste lugarene som ligger inntil skroget på fartøyet. Det er også her kollisjonen skal ha vært kraftigst og det har altså kommet vann inn i lugarene.

Det finnes ingen vinduer i fartøyet, bortsett fra på broen.

Gangene er trange og lange, fulle av rør og elektronikk. Trappene er bratte. Det er også flere sluser mellom de ulike dele av skipet.

I lugarene lenger oppe i fartøyet, er det en korridor mellom lugarene og skroget. Det kan derfor tenkes at disse lugarene er mer beskyttet.

Trapp på KNM Thor Heyerdahl

TRAPPER: Det er lange og trange korridorer på fregatten, og flere smale trapper. Bildet er fra søsterskipet Thor Heyerdahl.

Foto: Mette Anthun / NRK
Fregatten Thor Heyerdahl

ELEKTRONIKK: Gangene er smale og fulle av ledninger og elektronikk. Bildet er fra søsterskipet Thor Heyerdahl.

Foto: Mette Anthun / NRK

137 personer var om bord

Det var natt til torsdag at fregatten til Forsvaret kolliderte med tankskipet Sola TS, i Hjeltefjorden like utenfor Stureterminalen.

137 personer på fregatten ble evakuert. Fartøyet mistet styre- og flyteevnen, og Forsvaret bestemte seg for å dytte fregatten på grunn for å hindre den i å synke.

Åtte personer ble lettere skadet i sammenstøtet.

En video filmet av Redningsselskapet viser den dramatiske redningsaksjonen i Øygarden i morges.
Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS i Øygarden. 137 personer om bord i fregatten ble evakuert. Foto: Redningsselskapet

En video filmet av Redningsselskapet viser den dramatiske redningsaksjonen i Øygarden i morges. Fregatten KNM Helge Ingstad kolliderte med tankskipet Sola TS i Øygarden. 137 personer om bord i fregatten ble evakuert. Foto: Redningsselskapet

Fra broen på KNM «Thor Heyerdahl»

VINDUER: Det er ingen vinduer i fartøyet, bortsett fra på broen. Bildet er fra søsterskipet Thor Heyerdahl.

Foto: Therese Pisani Grimstad / NRK