De viser til en fersk analyse som konkluderer med at Vestlandet får mindre penger til vei enn resten av landet. Samtidig er fergefri E39 det veiprosjektet som vil gi mest for pengene.
Nå krever Bergen og Stavanger at E39 mellom de to byene prioriteres foran andre samferdselsprosjekter. I forslaget til ny transportplan står det ikke høyt på prioriteringslista.
- Er fergefri E39 Vestlandets viktigste samferdselsak? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.
– Det er ikke bare viktig for Vestlandet, det er faktisk en viktig investering for Norge, mener byrådsleder Monica Mæland (H) i Bergen.
Får minst midler, er mest lønnsomt
En oversikt i forslaget til neste Nasjonal transportplan viser hvilke veiprosjekt som er mest lønnsomme for samfunnet.
– Vestlandet har de mest lønnsomme samferdselsprosjektene. Samtidig får de mindre per innbygger enn resten av landet, sier sivilingeniør Helge Hopen, som har gjort analysen på oppdrag for blant annet Bergen kommune.
Å erstatte fergene på E39 mellom Stavanger og Bergen er det mest lønnsomme av prosjektene på oversikten. Nytteverdien for de to fastlandsforbindelsene er beregnet til 17 milliarder kroner.
- Se hele analysen her: (PDF)
Krever asfalt mellom Bergen og Stavanger
De politiske lederne i vestlandsbyene mener sammenhengende asfalt på E39 mellom de to byene er vitkig for sysselsettingen i landsdelen.
– Som den mest verdiskapende landsdelen mener jeg at når de to mest lønnsomme prosjektene heter Rogfast og Hordfast, så må de bygges, og de må bygges nå, krever Mæland.
Hun har alliert seg med partifelle og ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø, som også krever asfalt mellom de to byene.
– Jeg tenker jo av og til, at hadde dette vært på Østlandet, så hadde de strekningene vært ferdigbygd for lenge siden.
– Går så fort det kan gå
Likevel er det usikkert om prosjektene får byggestart de neste ti årene. Regjeringen mener det går så fort som det kan gå.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mener det går så fort som det kan gå.
– Jeg vet at det er stort behov, både blant befolkningen og i næringslivet, for å knytte regionene bedre sammen, sier hun.
Selv om samferdselsministeren er glad for å ha satt i gang egne prosjekter på fergefri E39, er ikke Mæland i Bergen fornøyd tempoet.
– Jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsatt har ferger på Vestlandet. Det er ikke noe teknologisk vanskelig. Det krever penger og planlegging. Dette kunne vært gjort for lengst, men nå må det gjøres, sier byrådslederen.
Er fergefri E39 Vestlandets viktigste samferdselsak? Si din mening!