Hopp til innhold

– Vestlandet får minst penger, men har de mest lønnsome prosjektene

Fergefri vei mellom Bergen og Stavanger er viktigere enn andre veiprosjekt, mener sjefene i de to byene.

Video Krev ferjefri E39 som kampsak nummer ein

Krev ferjefri E39 som kampsak nummer ein

De viser til en fersk analyse som konkluderer med at Vestlandet får mindre penger til vei enn resten av landet. Samtidig er fergefri E39 det veiprosjektet som vil gi mest for pengene.

Nå krever Bergen og Stavanger at E39 mellom de to byene prioriteres foran andre samferdselsprosjekter. I forslaget til ny transportplan står det ikke høyt på prioriteringslista.

  • Er fergefri E39 Vestlandets viktigste samferdselsak? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

– Det er ikke bare viktig for Vestlandet, det er faktisk en viktig investering for Norge, mener byrådsleder Monica Mæland (H) i Bergen.

Får minst midler, er mest lønnsomt

MF Boknafjord

FERGEFRITT: Å erstatte fergene på E39 mellom Stavanger og Bergen kan med asfalt er lønnsomt for hele landet, hevder en analyse basert på tall fra forslaget til Nasjonal transportplan.

Foto: Nyhetsspiller

En oversikt i forslaget til neste Nasjonal transportplan viser hvilke veiprosjekt som er mest lønnsomme for samfunnet.

– Vestlandet har de mest lønnsomme samferdselsprosjektene. Samtidig får de mindre per innbygger enn resten av landet, sier sivilingeniør Helge Hopen, som har gjort analysen på oppdrag for blant annet Bergen kommune.

Å erstatte fergene på E39 mellom Stavanger og Bergen er det mest lønnsomme av prosjektene på oversikten. Nytteverdien for de to fastlandsforbindelsene er beregnet til 17 milliarder kroner.

NTP 2014-23, INVESTERINGER I REGION VEST SAMMENLIGNET MED RESTEN AV LANDET

STATLIGE INVESTERINGER: Investeringer i samferdselsprosjekter i de tre vestlandsfylkene, i forslaget til Nasjonal transportplan 2014–2023. Forslaget inneholder tre scenarier – planteknisk ramme, en økning på 25 prosent og en økning på 45 prosent. Grafen er laget av

Foto: Ill: Helge Hopen

Krever asfalt mellom Bergen og Stavanger

Monica Mæland

Monica Mæland, byrådsleder i Bergen.

Christine Sagen Helgø

Christine Sagen Helgø, ordfører i Stavanger.

Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK

De politiske lederne i vestlandsbyene mener sammenhengende asfalt på E39 mellom de to byene er vitkig for sysselsettingen i landsdelen.

– Som den mest verdiskapende landsdelen mener jeg at når de to mest lønnsomme prosjektene heter Rogfast og Hordfast, så må de bygges, og de må bygges nå, krever Mæland.

Hun har alliert seg med partifelle og ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø, som også krever asfalt mellom de to byene.

– Jeg tenker jo av og til, at hadde dette vært på Østlandet, så hadde de strekningene vært ferdigbygd for lenge siden.

– Går så fort det kan gå

Likevel er det usikkert om prosjektene får byggestart de neste ti årene. Regjeringen mener det går så fort som det kan gå.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa mener det går så fort som det kan gå.

– Jeg vet at det er stort behov, både blant befolkningen og i næringslivet, for å knytte regionene bedre sammen, sier hun.

Ferjefri E39 kart

LØSNINGEN? Slik ser en for seg de ulike løsningene i Hordaland og Rogaland. Blå linje viser eksisterende ferjetrasé.

Foto: NRK

Selv om samferdselsministeren er glad for å ha satt i gang egne prosjekter på fergefri E39, er ikke Mæland i Bergen fornøyd tempoet.

– Jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsatt har ferger på Vestlandet. Det er ikke noe teknologisk vanskelig. Det krever penger og planlegging. Dette kunne vært gjort for lengst, men nå må det gjøres, sier byrådslederen.

Er fergefri E39 Vestlandets viktigste samferdselsak? Si din mening!