NRK Meny
Normal

– E16 burde vært utbedret for lenge siden

Det gjør inntrykk på statssekretær Bård Hoksrud å få vite at de aller fleste dødsulykkene på veien mellom Bergen og Voss kunne vært unngått med midtdelere.

Bård Hoksrud

VET OM FARLIGHETENE: – Vi er veldig klar over situasjonen på denne strekningen. Det er langt under europaveistandard mellom Bergen og Voss, sier Bård Hoksrud, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Det er utrolig trist. Det gjør sterkt inntrykk å vite at det finnes trafikksikkerhetstiltak til forholdsvis små midler som kunne gjort at resultatet hadde blitt et annet, sier Hoksrud til NRK.

Statssekretæren kommenterer dødstallene fra 2005 til 2012 på strekningen Bergen Voss. 19 personer omkom i løpet av disse syv årene europaveien. Statens vegvesens egne ulykkesrapporter konkluderer med at mange – om ikke alle møteulykkene – kunne vært unngått med midtdeler.

– Langt unna europaveistandard

– Dette er en strekning det burde vært gjort noe med for lenge siden, sier Hoksrud, som lover at E16 mellom Bergen og Voss er med i den nye regjeringens planer når fremtidige veiprosjekter diskuteres.

LES SAKEN: På dødsveien E16 får små feil fatale konsekvenser. Det er veien som tar liv mener vegsjefen.

– Hvorfor er ikke veien med i Nasjonal Transportplan (NTP)?

– Det var den forrige regjeringen som la grunnlaget for den NTP som nå gjelder, så det er litt vanskelig for vår regjering å svare for det. Men dette er jo en strekning der det har vært utrolig mange ulykker. Mange har mistet livet. For noen få år siden ble det bevilget midler til strakstiltak, men det er likevel en vei som er langt unna standarden man skal kunne forvente av en europavei, mener statssekretæren.

Krever ny vei

Vegvesenet selv har gitt opp strekningen i den forstand at det ikke er mulig å utbedre veien særlig mer. Regionveisjef Helge Eidsnes mener det bare finnes én løsning, og det er å bygge helt ny vei, i ny trasé.

For Arnhild Jebsen, som mistet sin mann i en ulykke på strekningen, er det uansett for sent.

– Jeg er veldig skuffet over at det bare har skjedd kosmetiske endringer, sier hun nå, fire år etter mannen omkom.

SE SAK OM ULYKKESRAPPORTENE HER:

19 dødsulykker på syv år er gransket.

Fylkesordfører i Hordaland, Tom Christer Nilsen, mener det er uakseptabelt som vegvesens rapporter viser, at det er veien som gjør at sjåførenes småfeil får fatale.

– Det er ikke akseptabelt. Det er derfor vi hele tiden har påpekt at man må gjennomføre KVU (konseptvalgutredning) for strekningen, og at vi også vil kjempe for investeringer knyttet til strekningen, sier Nilsen.

Kan ikke love noe

Også Hoksrud i samferdselsdepartementet lover å følge med. Erna Solbergs regjering er i gang med et omfattende arbeid med å etablere et veiselskap de mener vil gi raskere og mer effektiv utbygging av hovedveinettet i Norge.

– Og så må man jobbe med de årlige budsjettene for å finne midler til å kunne fremskynde viktige- eller ulykkesbelastede strekninger. Dette er en strekning med altfor mange ulykker, og da må vi vinne midler til trafikksikringstiltak. Men den må også ha langsiktige tiltak slik at veien blir utbedret og får en standard som en europavei bør ha.

– Når kan ny vei mellom Bergen og Voss være på plass?

– Den ligger ikke inne i denne delen av Nasjonal Transportplan, og dermed blir det vanskelig å si. Her må det jobbes hardt for å se hva som er mulig å få til, og vi er veldig klar over situasjonen på denne veien, lover Bård Hoksrud.

Siste video

Vi flyttet studioet vårt ned til sentrum i anledning sykkel-VM
Opp mot 15.000 publikummere fant veien til Fløyen i Bergen under dagens temporitt.
Flere overnattet på fjellet for å holde av de beste plassene.