Hopp til innhold

– Dette er blant det jeg er mest stolt av i livet

For over 50 år siden var Paul Audun Sønnesyn med på å revolusjonere turistnæringen på Voss. Nå må 91-åringen ta farvel med flaggskipet Hangursbanen.

Hangursbanen på Voss blir lagt ned. Men blir den erstatta med ei ny kabelbane?

VEMODIG: – Jeg har tatt Hangursbanen mange ganger, men det kunne godt vært enda flere, sier Paul Sønnesyn (91). Foto/redigering: Alrik Velsvik / NRK

Paul Audun Sønnesyn

GAMLE DAGER: Paul Audun Sønnesyn var med på å bygge Hangursbanen på Voss.

I 1963 var han med å prosjektere og bygge taubanen som skulle komme til å revolusjonere turist- og reiselivsnæringen på Voss. Men nå er det definitivt slutt. Populære Dinglo og Danglo har gjort sitt, og søndag avvikles den siste turen med Hangursbanen.

LES OGSÅ: Vil byggje ny gondolbane frå togstasjonen

Etter 51 år sammen, kommer Paul Audun Sønnesyn for å ta farvel.

– Nå er det siste turen, sier 91-åringen mens han forsiktig går inn i Danglo på nederste stasjon.

– Noe av det jeg er mest stolt av her i livet, er at jeg har fått være med på å utvikle dette. Både det tekniske og ikke minst folks syn på taubanen, sier Sønnesyn.

Paul Sønnesyn i Hangursbanen

STOLT, OG RØRT: Paul Sønnesyn (91) tar plass for sin siste tur med Hangursbanen.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Var på befaring i Italia og Østerrike

For 51 år siden var han med på å prosjektere Hangursbanen og bestemme hvor den da sensasjonelle attraksjonen skulle ha sine holdeplasser.

Han var også med på arbeidet med å sette opp mastene og strekke kablene til toppen av Hanguren, 660 meter over havet.

Paul Audun Sønnesyn på Hangursbanen

UTSIKT: – Uten denne banen hadde vi ikke fått den veksten i turisme som vi har hatt de siste tiårene, sier Sønnesyn.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Første gang jeg hørte om ideen, var fra gamle rektoren på jordbruksskolen en gang vi var på skitur opp til Hangursnolten. «Jeg kan ikke skjønne at de ikke bygger taubane opp hit», sa han. Og det var et skikkelig puff, forteller han.

Noen år senere var en delegasjon fra Voss i fem dager på det internasjonale taubanemøtet i Roma, samt på en syv dager lang befaring i Italia og Østerrike for å se på ulike taubaneløsninger.

– Etterpå var det mye diskusjon om vi virkelig skulle satse så mye som en slik bane ville koste. Fantes det en billigere løsning? Men Hangurslia er så bratt at terrenget tilsa en slik løsning, sier 91-åringen.

Bane ble det, og siden 1963 har den gjort fjellet mer tilgjengelig for både vossing og turist.

Men nå skal alt sammen ryddes vekk. Tiden har løpt fra populære Hangursbanen. Nå skal den rives og erstattes av en lengre og langt mer moderne bane, så sant eieren får finansieringen i orden.

Hangursbanen er av svært få gjenværende totausbaner i Norge. Når Dinglo og Danglo nå blir pensjonert, er det kun tre tilsvarende baner igjen som driver kommersiell trafikk: Ulriksbanen (Bergen), Fjellheisen (Tromsø) og Krossobanen (Rjukan).

Paul Audun Sønnesyn på toppen av Hangursbanen

DISKUSJON: – Det var mye diskusjon om vi virkelig skulle satse så mye som en slik bane ville koste, forteller Sønnesyn.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Derfor legger vi ned banen

– Hangursbanen er nå 51 år gammel og har gjort lang og tro tjeneste for vossebygda og reiselivet her. Men slitasjen er stor, og det kreves store investeringer og forbedringer. Samtidig er passasjertallet nedadgående. Derfor har vi besluttet å bruke ressursene på en ny bane i stedet for å ruste opp den gamle, sier Øyvind Wæhle, administrerende direktør i Voss Resort.

Øyvind Wæhle, administrerende direktør i Voss Resort

LEGGER NED: Øyvind Wæhle, administrerende direktør i Voss Resort.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

På 60-tallet hadde Hangursbanen rundt 100.000 personturer i året. Populariteten var stigende, etter hvert som både lokalbefolkningen og tilreisende oppdaget banen og begynte å utnytte Hanguren og skitrekkene Bavallen i stadig større grad.

20 år senere var passasjertallet nær 200.000 i året, men de siste årene har Hangursbanen havnet i bakevjen.

– Nå har vi kun 25.000-30.000 reisende i året. Folk reiser heller med buss til Bavallen. Det blir for langt å gå fra jernbanestasjonen og opp hit, sier Wæhle.

Planlegger ny bane fra jernbanestasjonen

Voss Resort har i flere år jobbet med å få en ny taubane på plass mellom Vossevangen og Hanguren. Den nye avgangshallen skal ligge på østsiden av jernbanestasjonen, og banen vil bli forlenget til toppen av Hanguren, som ligger 810 meter over havet.

LES OGSÅ: – Gondolbanen er utruleg viktig for reiselivsbygda Voss

Reguleringsplanen ligger nå til godkjenning hos Voss kommune. Spørsmålet er om og når finansieringen går i orden. Hos vossingene er troen på en ny bane varierende. Usikkerheten rundt den omfattende finansieringen gjør at mange spør seg om det noen gang kommer ny gondolbane til Hanguren.

– Jeg forstår usikkerheten, men spørsmålet er «når», ikke «om», sier Wæhle.

– Når kan en ny bane stå klar?

– Vi har håp om dette skal være på plass om fire-fem år, men det er umulig å si sikkert. Men dette er et helt unikt prosjekt som vi har veldig tro på. Ellers hadde vi ikke brukt så lang tid og så mye penger på det, sier Wæhle.

Tegning av nye Hangursbanen
Foto: Voss Resort

– Et viktig knutepunkt

Turistsjefen på Voss er helt klar på Dinglo og Danglo må erstattes av en ny bane. Han argumenterer blant annet med at den gamle banen har vært til stor nytte for det stadig voksende ekstremsportmiljøet på Vestlandet. Hangursbanen har de siste årene blitt hyppig brukt av utøvere innen downhillsykling, paragliding og hanggliding.

Paragliding på Voss

BRUKER FJELLET: Hangursbanen har vært flittig brukt av ekstremsportmiljøet på Voss.

Foto: Olav Standal Tangen

– Hangursbanen er et viktig knutepunkt mellom sentrum og skianleggene. Det er veldig viktig at vi få på plass en ny bane, sier Tom Erling Bahus, daglig leder i Destinasjon Voss.

De nærmeste årene må utøverne og turfolket gå til fots, eller angripe fjellet fra Bavallen. Men Bakke er ikke bekymret for de kortsiktige konsekvensene av stengingen.

– Vi må få til en god langsiktig løsning. Den nye banen vil bli et landemerke av de sjeldne i norsk målestokk, og jeg tror en utbygging i full målestokk vil gi Voss en veldig positiv utvikling, sier Bahus.

Tar farvel med kaffe og kaker

Uansett er det slutt for Dinglo og Danglo på søndag. På toppen blir det servert kaffe og kaker frem til siste avgang kl. 17.00. Ti heldige blir trukket ut ved loddtrekning til den aller siste reisen fra 660 m.o.h. til nedre stasjon i Hangursvegen.

Hvor gondolene havner når demonteringen starter i september, er foreløpig ikke avgjort. Men Øyvind Wæhle i Voss Resort lover at de vil bli tatt godt vare på.

Paul Audun Sønnesyn på Hangursbanen

SISTE TUR: Paul Audun Sønnesyn (91), som var med på å prosjektere og bygge Hangursbanen, på sin siste tur før nedleggelsen.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Det blir vemodig. Jeg har vokst opp sammen med banen, og den har vært et kjært medlem i vossebygda. Men alt har sin tid, sier Øyvind Wæhle.

– Leit at den forsvinner. Jeg har selv brukt banen masse siden 80-tallet, sier turistsjef Bahus.

– Banen er flaggskipet

91 år gamme Paul Audun Sønnesyn er synlig rørt når han stiger inn i Danglo på toppen av Hanguren og skal ta den aller siste turen. Den spesiell anledningen blir gjort helt perfekt når han får æren av å sette i gang trekkmotoren.

– Hangursbanen er flaggskipet for turistnæringen på Voss. Uten denne banen hadde vi ikke fått den veksten i turisme som vi har hatt de siste tiårene. Det ville vært et stort tap for Voss om det ikke kom ny bane på plass, sier 91-åringen.

Bli med på tur med Hangursbanen i 1974:

Hangursbanen på Voss filmet i 1974
Hangursbanen