Opposisjonspartienes fremleggelse av en ny, storslått tunnelløsning for Bybanen mot Åsane, fremsto for mange som en siste desperat krampetrekning i en sak som virker opp og avgjort før stemmene skal avgis i bystyret i dag.
Men Høyre ser fremover, mot tiden etter neste kommunevalg, selv om det Ap-ledede flertallet stemmer for Bryggen-løsningen denne gangen.
– Jeg er veldig i tvil om hvorvidt det er mulig å bygge noe før 2019. Vi skal ha byggestart mot Fyllingsdalen i 2018, og det gjenstår planlegging, finansiering og arkeologiske undersøkelser for banen mot Åsane, sa Henning Warloe (H), da han i Politisk kvarter onsdag morgen ble spurt om han i 2019 ville rive opp skinnene fra Bryggen.
- Les også:
Følg bystyremøtet direkte her.
– Det smerter
Warloe møtte Aps leder for byutviklingskomiteen, Geir Dale, til debatt før det avgjørende bystyremøtet, der Ap paradoksalt nok stemmer for Bryggen-løsningen etter å ha snakket varmt om bybanetunnel i valgkampen.
Dale frontet tunnelkampen for partiet. Selv om Ap fikk 37,8 prosent av stemmene, bøyde de av for tunnelmotstanderne Venstre og KrF i byrådsforhandlingene.
– Ap skulle gjerne bestemt all politikk i Bergen, men man må forhandle. Byrådsplattformen er spekket med god Ap-politikk, og bybanen mot Åsane handler ikke bare om Bryggen, vi har fått inn gode løsninger for andre deler av traseen, sier Dale.
Han medgir glatt at saken har vært vanskelig for partiet, som senest i forrige uke fikk gruppemøtet sitt preget av bybaneopprør.
– Det smerter å tape en politisk sak man har jobbet for, konstaterer Dale.
Garanterer hypotetisk nei til tunnel
Tidligere byrådsleder Monica Mæland var blant mange Høyre-politikere som ønsket banen over Bryggen. Men aksjonisten Peter Christian Frølich og hans tunnelfrender vant frem, dog ikke uten interne sverdslag.
- Les også:
Henning Warloe avviser at resultatet av dagens bystyremøte ville blitt det samme dersom det var Høyre som hadde måttet forhandle med KrF og Venstre om byrådsmakten.
– Det tror jeg nok jeg kan garantere at det ikke ville blitt. Høyre har vært gjennom en opprivende strid, men kom ut som veldig samlet parti, som nå tror at løsningen med tunnel er mye mer fremtidsrettet, sier Warloe.
Vil bygge raskt
– Det er litt underlig å høre en nylig avgått byråd for byutvikling, som kjempet knallhardt for Bryggen-løsningen frem til valget i fjor, nå sitte her og argumentere mot det, sier Dale.
Dersom Ap taper valget i 2019, vil Dale gjøre alt han kan for at Høyre må gå i gang med rivingsarbeid hvis de vil legge Bybanen i tunnel.
– Vi vil bygge banen til Åsane så raskt som mulig, sier Dale.
– Jobbet ikke for bybanen over Bryggen
I en tidligere versjon av denne saken skrev NRK at Warloe lenge jobbet for Bryggen-traseen, og at han var ansvarlig for byutviklingen i et byråd der Høyre-ledelsen jobbet for denne. Warloe har kontaktet NRK og bedt om dementi av dette.
– Jeg har hele tiden fulgt partiets linje i saken. Jeg har aldri som byråd jobbet for Bybanen over Bryggen, sier Warloe.
I 2003, få måneder før han ble utnevnt til byråd for finans, kultur og næring, «kastet» Warloe overfor BT frem ideen om at man heller burde bygge bybanetrasé over Bryggen enn mot Flesland.
Han mente en bane ville være mindre skadelig enn busstrafikken på Bryggen, og sa at han etter besøk i Strasbourg og Saarbrücken hadde inntrykk av at «bybanen fungerer bedre og virker mer tiltalende i et bymessig område enn over lange avstander utenfor byen».
Men Warloe avviser altså at han har jobbet for Bryggen-trasé som byråd. Da han i august 2014 kom tilbake til bergenspolitikken og ble utnevnt til byutviklingsbyråd av Bryggen-tilhengeren Ragnhild Stolt-Nielsen, hadde Høyre allerede stemt for en tunnel ved Kjøttbasaren, og kjempet ikke «knallhardt for Bryggen-løsningen frem til valget i fjor», slik Dale sier.
– Det jeg gjorde som byråd var å anbefale at bybane mot Åsane ble stilt i bero, og fullt trykk ble satt på planlegging av bybane mot Fyllingsdalen. Dette fordi denne kunne påbegynnes minst ett år tidligere (2018) enn mot Åsane (2019 - i beste fall), skriver Warloe i en e-post.
NRK beklager de uriktige formuleringene i første versjon av denne saken.
- Les også: