NRK Meny
Normal

– Det er ikke mye som er igjen

De utbrente vrakrestene gjør Statens havarikommisjons arbeid svært komplisert når de skal finne årsaken til helikopterulykka i Hardanger.

Det lukter brent i den store hangaren på Kjeller. Midten av gulvet er sperret av med Havarikommisjonens røde og hvite bånd. Innenfor skimtes noen svartbrente rester av det som en gang var et helikopter.

– Det er ikke mye som er igjen, sier Kåre Halvorsen fungerende sjef i Statens Havarikommisjon til NRK.

Video Havarikommisjonen undersøker helikoptervrak

SE VIDEO: Havarikommisjonen arbeider for å finne årsaken.

– Komplisert arbeid

De siste delene av det ulykkesrammede helikopteret fra Hardanger ankom Statens Havarikommisjon natt til torsdag.

Nå starter det møysommelige arbeidet med å nøste sammen alle trådene i håp om å finne ut hva som skjedde 4. juli da fem personer omkom i helikopterstyrten i Hardanger.

– Det er et veldig utbrent vrak, og det betyr at det kompliserer arbeidet vårt vesentlig, sier Halvorsen.

Vitneforklaring kan bli avgjørende

Halvorsen tror det vil ta flere måneder og kanskje ett år før de kan vite hva som skjedde den skjebnesvangre dagen 4. juli. Innen ett år må havarikommisjonen minst levere fra seg en foreløpig rapport.

– Så langt, så vet vi ikke så mye. Vi er i ferd med å samle fakta, og det er disse vi etterhvert vil legge sammen for å konkludere med det vi mener var historien, sier Halvorsen.

Han sier vitneforklaringer vil være spesielt avgjørende siden det er så få materielle rester å lete etter forklaring i.

Kåre Halvorsen

Kåre Halvorsen sier vitneforklaringer kan bli avgjørende siden det er vanskelig å finne spor i vrakrestene.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Motor kan bli sendt til Frankrike

Halvorsen trekker fram både motor, rotor, girboks og halen som mulige utgangspunkt for kommisjonens undersøkelser.

Han sier det kan bli aktuelt å sende deler av helikopteret av sted til andre spesialister. Allerede har de vært i kontakt med produsenten av helikoptermotoren, via den franske havarikommisjonen.

– Det er litt tidlig å ta stilling til, men det kan bli aktuelt å sende avgårde motoren til den franske produsenten for å vurdere tilstanden da ulykka inntraff, sier Halvorsen.

(Saken fortsetter under bildet)

Helikoptervrak

Selv om det er litt tidlig å si, sier Halvorsen at det vil være naturlig at motoren blir en av delene som skal granskes nøye.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Han ønsker ikke å kommentere teorier om årsak eller hendelsesforløp, men innrømmer at de har gjort seg visse tanker allerede.

– Ut fra bildene fra ulykkeststedet så tyder brannmønsteret på at det har vært en kraft som har vært foroverrettet. Det vil si at helikopteret har hatt en hastighet fremover. Mer enn det kan vi ikke si på nåværende tidspunkt, sier Halvorsen.

Helikopterulykken i Hardanger er den verste på fastlandet i norsk historie.

Identifikasjonsarbeidet avsluttet

Alle de fem omkomne er nå formelt identifisert.

– Arbeidet med identifiseringen er gjort av Gades institutt i Bergen og kriminalteknikere fra politiet, opplyser etterforskningsleder Bjørn Inge Aarsand i Hardanger.

Dette betyr at politiet nå har frigitt de omkomne, slik at de pårørende nå kan begynne å planlegge begravelse.

Havarikommisjonen har torsdag ettermiddag hatt samtaler med de nærmeste pårørane som var øyenvitne til helikopterulykka.

Se flere bilder fra ulykkeskvelden og de første dagene etter ulykken.

Kommisjonen skal etter planen avslutte arbeidet sitt i Kinsarvik i dag.

Siste video

Steffen Lie Skålevik etter 2-2 mot Tromsdalen
Flere hundre tok turen til Torgallmenningen for å smake mat som var gått ut på dato.
Distriktsnyheter fra Hordaland og Sogn og Fjordane fredag 18. august 2017.