Utenfor de høye gjerdene på Hurtigruteterminalen i Bergen står han og knipser ivrig. Foran ham rygges den 42 meter lange nye bybanevognen i sakte fart ut av fergen på sin ferd fra Tyskland.
– Jeg så et sted at båten skulle komme i natt, og da tenkte jeg «søren og, egentlig sover jeg da. Men det hadde vært fristende å gå ned på kaien», sier Mjøs.
Fascinert av prosjektet
Denne gangen slapp han nattevåk for bybanen. Vognen kom 12.30 mandag, selvsagt med Jan Olav til stede.
– Jeg var litt sein til båten, men når jeg ser den nå? Det er en ganske diger vogn. 42 meter er lengre enn man tror, sier han, mens han sveiper hodet fra foran til bak på vogn nummer 221.
Mjøs har fulgt med på utbyggingen av bybanen i Bergen fra den startet i 2008.
– Ja, jeg bodde en periode på Wergeland, og så hva som skjedde der med ombygging av infrastrukturen. Jeg syns det er et spennende prosjekt, sier han.
– Kanskje over snittet interessert
Mjøs legger ikke skjul på at det kan være nokså treffende å beskrive ham som «bybanenerd».
– Det har vært interessant å følge med på de ulike vognene, hva de har gjennomgått på sin vei. Noen har jo krasjet litt, og jeg vet i hvilke kryss det har skjedd. Jeg har prøvd å følge hver eneste vogn, så jeg er kanskje litt over gjennomsnittet interessert, smiler han, før han kommer med flere eksempler på hva som har skjedd med vognene.
Hør radiointervjuet her:
– Vogn nummer 218 kom jo av båten og krasjet i Puddefjordsbroen slik at den måtte returneres for reparasjon, husker han.
Vogn 221, som kom til Bergen mandag, vil han holde et ekstra godt øye med.
– Historien til denne vognen tror jeg blir bra, siden det er den første av de lange. Den blir også den første som skal til Kokstad, så det er en milepæl for dem som har med prosjektet å gjøre, sier han.
Slik så det ut da vogn 221 kom til Bergen i dag: