Hopp til innhold

Frykter hyppig datokjøring vil få folk til å kjøpe flere biler

Byrådet kan nå innføre datokjøring i Bergen på kort varsel når luftkvaliteten er elendig. Men byråd Filip Rygg sier tiltaket vil bli brukt minst mulig.

Infotavle i Vågsbotn advarer mot dårlig luft i Bergen

ENKLERE Å INNFØRE TILTAK: På dager med høy luftforurensing kan byrådet nå innføre datokjøring med et enkelt grep.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

– Dette er et krisetiltak som er godt å ha når luften i Bergen blir skikkelig dårlig. Men vi vet at datokjøring kan ha negative effekter på lang sikt, for eksempel at folk skaffer seg flere biler i samme husstand, sier byråden for miljø og og byutvikling, Filip Rygg (KrF), til NRK.no etter møtet i bystyret mandag kveld.

Slik kan de omgå forskriften

Filip Rygg

VIL JOBBE LANGSIKTIG: Byråd for miljø og byutvikling Filip Rygg.

Foto: Andreas Grimsæth / NRK

For husstander med to biler kan nemlig omgå forskriften dersom de har to biler, hvor en har et registreringsnummer med partall og den andre oddetall. I så fall kan en kjøre til sentrum hver dag til tross for datokjøringen, så lenge en bytter til «riktig» bil avhengig av datoen.

Men den nye forskriften åpner også for andre muligheter. Hybridbiler og elbiler er unntatt fra datokjøringsreglene og kan kjøres som man vil.

Filip Rygg sier byrådet ønsker å fokusere på langsitige tiltak for å forbedre luftkvaliteten i Bergen sentrum.

– Tiltak som bybane, sambruksfelt og nye bompengeordninger er det viktigste vi gjør for byluften, sier byråden.

Vil doble bompengene

Flertallet i bystyret stemte i går nok en gang nei til rushtidsavgift i Bergen. Rygg mener dette kun vil føre til at folk kjører til sentrum på andre tidspunkter enn tidligere, og at det dermed må andre tiltak til for å få ned bilkjøringen i og rundt sentrum.

Bergens Tidende skriver tirsdag at byrådet om kort tid vil legge frem en bompengepakke som vil medføre en dobling av satsene. Inntektene fra dette skal blant annet finansiere utbygging av Bybanen til Flesland, Skansentunnelen, og Ringvei vest.

En halv milliard i belønningsmidler

Statens Vegvesen har beregnet at dette vil redusere biltrafikken gjennom bompengeringen med ti prosent. I så fall vil dette bli et trafikkreduserende tiltak som utløser belønningsmidler fra staten på en halv milliard kroner, skriver avisen.

LES OGSÅ: Halvparten plages av forurensingen